Ramona stänger bröllopsbutiken i Göteborg – efter 41 år

I över fyra decennier har hon klätt göteborgarna för bröllop, tjusiga cocktailpartyn och nobelfester. Nu lägger Ramona Rychter ned sin högtidsbutik på Kungsgatan i Göteborg.
– Nu ska jag ägna livet åt allt jag inte haft tid med förut, säger hon.

ANNONS
|

Det lilla skyltfönstret mot Kungsgatan gör inte riktigt Ramona Rychters livsverk rättvisa. Den som tar till höger, går upp för trapporna och ringer på möts däremot av en annan, mer glamourös och skimrande del av det oktobergrå Göteborg.

LÄS MER:Fem ikoniska bröllopsklänningar – för miljoner

Under många och tunga kristallkronor hänger hundratals brudklänningar i prydliga rader, i glasdiskarna samsas gnistrande tiaror med pärlbeströdda hårnålar och längre in i labyrinten av tyll, siden och spets glittrar handbroderade aftonklänningar i 20-talssnitt.

– Jag har haft Nordens största sortiment av högtidskläder, det här kommer ta tid. Det är inte en verksamhet du avslutar på ett par, tre månader, säger ägaren och designern Ramona Rychter.

ANNONS

Tre extrajobb för att klara hyran

Sagovärlden, med tre anställda, är nämligen under avveckling. Alla de noga utvalda kläderna reas nu ut för halva priset.

– Jag kommer att sakna det, för jag kommer alltid att älska vackra saker. Design, färg, form, blommor – jag älskar det, säger Ramona Rychter.

– Men nu är det bra, jag vill hinna göra andra saker i livet också, lägger hon till.

Men låt oss ta det från början. 1978 hade Ramona Rychter precis fått sina gesällbrev i klänningssömnad, dam- och herrskrädderi och konfektionsteknik, allt med designinriktning, från Ester Mosessons på Otterhällan. Hon drömde om att skapa filmkläder och hade också blivit antagen till en prestigefull utbildning i USA.

– Men jag åkte inte, jag hade en relation och tänkte att jag inte bara kunde sticka, säger hon.

I stället blev hon erbjuden att hyra lokalen på Kungsgatan, samma som hon står i nu, bara något stenkast från skolan.

– Det var en ganska stor lokal att börja med och jag var 23 år och hade inga pengar. Jag hade tre extraarbeten, bland annat som frukostvärdinna, bara för att klara av hyran. Då hade jag ännu inte några planer på brud– och aftonklänningar. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, berättar Ramona Rychter.

ANNONS

Sveriges första bröllopsmässor

Den första framgångsrika affärsidén kom dock snabbt. "Gud vilka tråkiga gardiner de har", tänkte Ramona Rychter när hon gick förbi de många kontoren längs Kungsgatan. Hon tog med Borås Wäfveris senaste kollektion, ringde på hos grannarna och frågade om de inte skulle köpa nya gardiner.

– Jag mäter ut, syr och sätter upp dem, sa jag. Det blev jättenapp, jag höll nästan på att jobba ihjäl mig, säger hon.

Kort därefter vann hon en broderitävling, utlyst av kungahuset. Sedan rullade verksamheten på i allt snabbare tempo. Ramona Rychter fick uppdrag att designa bröllopsklänningar och storstilade avslutningsklänningar för de många modevisningar som hölls i Göteborg och Stockholm i början av 80-talet. Hennes kreationer uppmärksammades i tidningarna och snart fick hon förfrågningar från kunder som ville att hon skulle designa just deras brudklänning.

– Det gick stegvis, till slut var jag uppe på Operakällaren och hade med mig dansare och visade upp mina kollektioner, säger hon.

Medan svenskarna sögs in i tv-intrigerna kring oljemagnaterna J.R. Ewing och Cliff Barnes i Dallas, designade Ramona Rychter personalkläder åt nyöppnade Gothia Hotel och Riverton, skapade kläder och rekvisita till Göteborgsoperan, klädde Eurovision-orkestrar och tog fram spektakulära scenkläder år bland andra Sylvia Vrethammar.

80-talet – den roligaste epoken

Samtidigt startade hon en av landets första bröllopsmässor – stora, regelbundna evenemang med ett 40-tal företag inblandade som hölls på Sheraton och Park Avenue under 15 år.

ANNONS

– Det finns ingen roligare epok än 80-talet. Det var glamour och fägring, vi skulle vara exklusiva och eleganta – folk tyckte det var roligt att klä upp sig. Jag har varit med om denna fantastiskt roliga tid och jag tror tyvärr aldrig den kommer tillbaka. Det var inte det här tråkiga, snåla där man skulle spara in på allt. Man tog ut svängarna – och det var jätteroligt. Då köpte man brudklänningar för 25 000 kronor styck, säger Ramona Rychter.

Därefter kom 90-talskrisen; Fastighetspriserna sjönk med 70 procent, Riksbanken höjde räntan till 500 procent, storbanker stod på randen till konkurs, arbetslösheten skenade och företagen drog ner på sina representationskonton för gott.

– Jag har varit med om fyra stora kriser och sett många fantastiska företag gå under. Många butiker har det också tufft i dag, med den digitala handeln och trafiksituationen i innerstaden – hur många butiker har inte försvunnit på bara den här gatan? säger Ramona Rychter.

Personlig kris gav vändning

För 15 år sedan genomgick hon också en personlig kris. Inom två år råkade Ramona Rychter ut för två mycket allvarliga trafikolyckor, som bland annat orsakat henne bestående skador på nacke och hjärna.

– Jag tappade förmågan att designa. Jag har inte kunnat designa en klänning efter det. Jag var i dimman i flera år, men lyckades ta mig ur den och bli bättre. Men min design var borta, berättar hon.

ANNONS

Hon blev tvungen att börja köpa in brud- och aftonklänningar från andra designers, främst från USA och Storbritannien. Många märken har hon exklusivitet på, ingen annan i Sverige eller Norden får köpa in klänningarna.

– Jag vill bara ha designers med högt renommé, som fått priser. Det ska vara avancerat, svårkonstruerat – jag tycker inte om det enkla. Grundtanken är att du ska komma hit och hitta unika klänningar. När du går på Nobelfesten ska du inte möta någon med samma klänning - för det är inte roligt, säger Ramona Rychter med eftertryck.

Det är en av anledningarna till att Ramona Design kunnat fortsätta gå med vinst, och behålla en omsättning på runt 3,5 miljoner kronor de senaste åren – trots att många kollegor i branschen dukat under eller tvingats skära ner ordentligt. Det är helt enkelt inte möjligt att prova ut klänningar i labyrinten på Kungsgatan för att sedan köpa dem billigare på nätet.

"Kunderna blir grundlurade"

Det hindrar dock inte att många försöker.

Ramona Rychter skakar uppgivet på huvudet när hon berättar om "Kinasajterna", kinesiska hemsidor som tagit bilder från designföretagen och erbjuder kunderna att köpa billiga, inte sällan oigenkännliga, kopior av dem.

Hon ser inte sajterna som konkurrenter, men är oroad över att respekten för hantverket håller på att försvinna.

ANNONS

– Titta på det här! utbrister hon och visar den handbroderade ryggen på en designerbrudklänning i 20 000-kronorsklassen.

– Bara det här är tre månaders arbete - jag är utbildad i pärlbrodyr, så jag vet. Folk förstår inte vilket arbete, vilket hantverk, som ligger bakom. Det är klart du inte kan få en likadan för 3 000 kronor. Kunderna blir grundlurade, det är fruktansvärt. Det är en faktiskt en orsak till att jag tycker det är bra nu. Det har gått överstyr, säger Ramona Rychter.

Beslutet att stänga butiken har växt fram de senaste fem åren. Verksamheten går som sagt bra, men Ramona Rychter börjar tröttna. Smärtorna i nacken är en anledning, kopiorna, den låga svenska kronan och Storbritanniens utträde ur EU, tre andra orsaker.

Ska avsluta värdigt

– Jag tycker det här med Brexit är fullständigt bedrövligt till exempel. Många av våra leverantörer har huvudkontoret i England och vi får redan nu inte de varor vi beställt. Jag var med innan vi var med i EU och har suttit timmar in och timmar ut och fyllt i alla papper och krånglat med moms och tull – det känner jag definitivt inte för att göra igen. Sen är jag ju till åren också, säger hon och syftar på att hon snart fyller 65 år.

ANNONS

Ensamrätterna och de avtal hon lagt hela sitt yrkesliv på att förvärva, har också gjort det för krångligt att sälja verksamheten vidare. Och nu vill Ramona Rychter göra andra saker.

– Jag har familj, väver mattor, jag målar olja, jag har trädgård och fem katter. Jag håller också på mycket med inredning, till exempel fina gardinuppsättningar. Jag har för många intressen och för lite tid, säger hon.

Nu tar hon emot butikens sista kunder, från tre generationer, och skriver tackbrev till alla leverantörer.

– Jag vill avsluta allting rätt och riktigt, jag ska tacka för mig och betala varenda faktura. Jag ska avsluta det här på ett värdigt sätt, säger Ramona Rychter.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS