"Rätt förpackning kan minska matsvinn"

ANNONS
|

Vad är en bra förpackning?

- Den underlättar och hjälper, ger mervärden. Ett exempel är fruktpuréerna som finns i små ståpåsar för barn. Även mycket små barn klarar av att klämma på påsen och kan äta själva. Du köper produkten på grund av förpackningen, den har blivit en del av produktutvecklingen.

Ett annat exempel är baginboxen, där är produkten i stor utsträckning förpackningen. En av mina egna favoriter är Hot Magic Cup.

Vad är det?

- En kaffekopp. När man häller varm vätska i koppen växer det fram små handtag. Detta är ett exempel på när förpackningen skapar mervärde.

Många förpackningar är förbluffande svåra att öppna.

ANNONS

- Ja, på youtube finns ett fenomen som heter wrap rage, alltså filmer på folk som är arga på förpackningar. Blisterförpackningen brukar bli framröstad som den allra sämsta förpackningen. Det finns filmer på folk som köpt en sax men behöver en sax för att få ut den. Syftet med blister-förpackningar är ju att de inte ska gå och öppna i butik. Men det finns en del lyckade lösningar, som är lättare att öppna.

Vad är The Packaging Arena?

- The Packaging Arena är en nationell arena för förpackning och innovation, som ligger i Karlstad. Värmland är starkt i papper och i den grafiska branschen och vi startade 2004 på initiativ av den värmländska pappers- och massaindustrin. Vi jobbar för att inspirera och stimulera förpackningsbranschen. Vi har 50 medlemsföretag – från råvaran och sedan i alla steg i värdekedjan.

Hur kom det sig att du började jobba här?

- Redan på gymnasiet visste jag att jag ville jobba med förpackningar. Då får man både det grafiska, konstruktion och det tekniska. Min mamma tyckte att jag satsade på ett smalt yrke, men det stämmer inte. Allting är ju förpackat.

Vad för slags förpackningar kommer vi att se i framtiden?

- Jag tror att det är just den sortens förpackningar som ger ett mervärde, och alltså även blir en tjänst. Det finns till exempel ett färdigmatkoncept, Micvac, där man förpackar och tillreder maten på ett speciellt vis. En extra bonus är att förpackningens ventil piper när maten är klar.

ANNONS

Hur långt har Sverige kommit på området?

- Ganska långt. Men ibland kan jag känna att vi fokuserar för mycket på att komma snabbt ut på marknaden. I Japan, där jag var i höstas, kan utvecklingstiden för en förpackning vara väldigt lång och den är mycket genomarbetad när den lanseras. Ett annat land som är duktiga är England.

Hur då?

- De jobbar till exempel mycket med ståpåsar, det ser du överallt i butikerna. Det är i flera fall bättre ur hållbarhetssynpunkt eftersom de ersätter förpackningar som är sämre för miljön, till exempel konservburkar. Man får istället jobba mer med materialet i påsen, så att de inte släpper igenomljus och syre.

Många förpackningar känns annars väldigt dåliga ur miljösynpunkt?

- Ja. Men förpackningen kan också vara vägen till den hållbara lösningen. Matsvinnet kan till och med minska genom rätt portionsstorlekar och att hållbarheten förlängs. Färdigskivad ost i plasttråg kan till exempel upplevas som ett slöseri, men den packas väldigt effektivt från början till skillnad från en stor ost som kan ha styckats flera gånger och där skalken blir över. På så vis kan miljöpåverkan faktiskt bli mindre. Det gäller att tänka på hela produktionskedjan, förpackningen ska fungera både på lagret, i transport och för konsumenten.

ANNONS

Ålder: 31 år

Bakgrund: Läst förpackningsdesign på Broby Grafiska. Jobbat med förpackningsutveckling på Göteborgs kex

Favoritförpackning: Japansk gladpack som inte klibbar ihop och som går att dra av med en hand.

ANNONS