Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att en delförsäljning av Polestar skulle bli först ut av alla de planer och rykten som omgett Volvo Cars och Geely under senare år var ingen högoddsare, skriver GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson. Bild: Mia Höglund
Att en delförsäljning av Polestar skulle bli först ut av alla de planer och rykten som omgett Volvo Cars och Geely under senare år var ingen högoddsare, skriver GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson. Bild: Mia Höglund

Torbjörn Isacson: Räkna med fler förändringar från Polestar och Geely

Att ta in nya delägare i Polestar var sannolikt den enklaste lösningen av alla planer som presenterats eller läckts kring Volvo/Geely under senare år. Men mer lär följa.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

På torsdagen stod det klart att Polestar, med huvudkontor i Göteborg, tar in nära fem miljarder kronor när elbilsbolaget för första gången får externa ägare bredvid Volvo Cars och Geely. Nya delägare blir bland andra fonder kopplade till några kinesiska städer, ett sydkoreanskt konglomerat och ett antal icke namngivna investerare. Det sägs heller inget om hur mycket de nya investerarna kommer att äga.

Det nya penningtillskottet, som ska användas för framtida produktutveckling, ligger inte långt under den summa som Volvo Cars och Geely stoppade in i Polestar hösten 2017. Men med tanke på den extrema värdeutvecklingen för renodlade elbilstillverkare så lär de nya delägarna få en tämligen beskedlig ägarandel.

LÄS MER: Polestar tar in 4,7 miljarder kronor i finansiering

LÄS MER: Källor: Volvo Cars-ägda Polestar kan gå till börsen

Sett ett år tillbaka har exempelvis Tesla ökat med 400 procent i värde, och kinesiska Nio med nära 1 000 procent. Om det under senare år ofta varit en sanning att investerare fruktat risken att missa möjligheter till kursuppgångar, och därför köpt aktier, så gäller det i allra högsta grad elbilsaktier. Forum och chattgrupper för småsparare har gått glödheta kring bolagen som ska stöpa om fordonsbranschen. Ökad indexvikt gör att många fonder automatiskt köper fler aktier.

Utvecklingen är onekligen blixtsnabb, och ett bolag som Polestar är involverat i mängder av olika projekt, från samarbeten med bland andra Chalmers och Göteborg Energi till nya bilmodeller. Batteritillverkare som Northvolt talar om bristen på personal som ett av de största bekymren. Och över allting svävar Elon Musk och hans Tesla.

Så att en delförsäljning av Polestar skulle bli först ut av alla de planer och rykten som omgett Volvo Cars och Geely under senare år var ingen högoddsare. I övrigt är det en hel del som fått skrinläggas eller skjutas fram, från Volvos tänkta börsintroduktion till en värdering av 30 miljarder dollar till en sammanslagning av Volvo och Geely, som skrotades så sent som i februari.

LÄS MER: Här är Volvo Cars nya elbil – en kompakt modell

LÄS MER: Volvoutmanaren Volta Trucks har beställningar för miljarder

För bara några veckor sedan läckte återigen rykten ut. Nyhetsbyrån Bloomberg skrev då om planer både på att notera Polestar till en värdering kring 10 miljarder dollar och Volvo Cars till en värdering på 20 miljarder. De senaste dagarna har det också ryktats att Geely vill dra in en miljard dollar för att finansiera den delägda sportbilstillverkaren Lotus omställning till eldrift.

Samtidigt svänger det snabbt i sektorn. Sedan toppen i början på 2021 har exempelvis Nio, den makalösa uppgången senaste året till trots, tappat 45 procent i värde, och Tesla har gått ned med drygt 15 procent. Bristen på halvledare påverkar även här, och det finns många investerare som har stora vinster att plocka hem.

LÄS MER: Volvos ägare Geely startar nytt företag för elbilar

LÄS MER: Volvo ställer om Skövdefabriken – börjar tillverka elmotorer

Däremot har intresset för traditionella biltillverkare, som trots allt också slipar på sina elbilsstrategier, åter vaknat till liv. Bara sedan årsskiftet har exempelvis Volkswagen ökat med över 60 procent i värde och GM och Ford med närmare 50 procent. Sett från den dystra coronabotten på aktiemarknaderna för drygt ett år sedan är utvecklingen än mer explosiv.

Att mer exakt tajma in den här typen av våldsamma gasningar och inbromsningar på aktiemarknaden är oftast mer en fråga om tur än skicklighet. För en extremt långsiktig aktör som Geely finns det däremot möjligheter att passa på att ta olika steg, där både storlek och riktning kan påverkas av omvärldens rörelser.

Klart är att det kommer att hända mer kring gruppen, och om finansmarknaderna håller sig någorlunda starka kan det gå snabbt.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.