Processfel bakom dubbelköp

ANNONS
|

Varje morgon körs datafil med gårdagens transaktioner. Av misstag kördes den två gånger, vilket gjorde att kunderna debiterades två gånger.

– Enkelt kan man säga att vi måste köra filen baklänges. Innan det har vi varit tvungna att gå igenom den steg för steg, så det inte får ytterligare följdeffekter, säger Petter Brunnberg, pressekreterare på Nordea.

– Vad jag har hört så ser det bra ut. Vi ska kunna köra filen igen någon gång under förmiddagen.

Vet ni varför det gick fel?

– Nej, det får vi gå till botten med. Och vi ska naturligtvis titta över våra rutiner och säkerhetssystemen.

ANNONS

Vad ska era kunder göra?

– De behöver inte göra någonting, allting kommer att återställas. Men det kommer synas som tre transaktioner på kontot: köpet, dubbeldebiteringen och återköpet.

Hur ska ni göra för att säkerställa att detta inte händer igen?

– Till en början måste vi ta reda på varför. När vi vet det kommer vi vidta kraftfulla åtgärder, detta ska inte hända.

ANNONS