Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Arash Lidman är platschef på VW i Aröd och har noterat att intresset för privatleasing ökat kraftigt. Volkswagen satsar hårt på området och är också det bilmärke som är störst inom den privata leasingen. Bild: Jonas Lindstedt

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Priskrig på leasade bilar

Privatleasingen av personbilar ökar igen – flest bilar leasas i Västra Götaland.
– Det råder priskrig på marknaden, vilket förstås gynnar kunderna, säger Lars Lieberg vid MRF, bilhandelns branschorganisation.

Antalet privatleasade personbilar första halvåret i år ökade med 13 procent jämfört med motsvarande period i fjol, en ökning som enligt Lars Lieberg fortsatte under juli och augusti.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Privatleasingen innebär i princip att kunden hyr en ny bil. Ett kontrakt upprättas, oftast på tre år där totala antalet mil bestäms. En fast månadsavgift betalas där försäkring, service och vinterhjul oftast ingår.

- De hårda kampanjerna har lett till priskrig på marknaden när det gäller privatleasing, säger Lars Lieberg, MRF..

– Många tycker att det här är ett bra och praktiskt sätt att ha bil på. Man vet vad man får – och man vet vilka kostnader som väntar varje månad. Inga obehagliga överraskningar. Efter den kontrakterade tiden behöver man heller inte bekymra sig för försäljning eller behöva ta ta hänsyn till restvärdet, säger Lars Lieberg, bilhandelsansvarig vid MRF.

Aggressiv prissättning

Just nu är det köparens marknad.

Erbjudanden om privatleasing står som spön i backen där företagen försöker överrösta varandra med bra och attraktiva erbjudanden.

Aggressiv prissättning kallar Lars Lieberg det för.

– Det är priskrig där ute, säger han. Som kund har man ett ovanligt bra läge med låga priser – och får väldigt mycket bil för pengarna, säger han.

Bilindustrin trycker på

Förklaringen till den stenhårda konkurrensen är enligt Lieberg att handlarna måste ha ut de nya bilarna på marknaden.

Lönsamhetskalkylen ska hållas. I bakgrunden står bilindustrin och trycker på.

– Det är klart att handlarna tjänar på att bilarna kommer ut. Samtidigt blir det lite av spekulationsekonomi för dem, säger Lars Lieberg – och varnar för baksmälla.

Risk för att värdet sjunker

– Det finns en risk för handlarna, en osäkerhetsfaktor eftersom man inte vet vad värdet är efter tre år, den vanligaste kontrakt-tiden. Fortsätter leasingen av nya bilar att växa – vilket jag tror att den gör – kan det innebära en växande marknad för begagnade bilar, därmed en risk för sjunkande värden, säger han och fortsätter:

– Hittills väljer allt fler som leasat privat att förlänga med en ny leasing när kontraktet löpt ut.

Dubblades på två år

Privatleasingen tog rejäl fart 2014 och hade till utgången av 2016 mer än dubblats och utgjorde 28 procent av alla privatregistrerade personbilar.

Efter en dipp i under våren 2017 tog leasingen fart igen och var i slutet av året uppe och nosade på toppsiffrorna från året innan.

Enligt MRF:s statistik fortsatte alltså ökningen under första halvåret i år och nådde 29 procent.

Ökningen har fortsatt

– Ökningen har fortsatt under juli och augusti. Den ökar från redan höga nivåer. Det ser stabilt ut. Jag tror att vi landar runt 30 procent när året summeras. Det betyder elva procent av den totala privatbilsmarknaden, vilket innebär cirka 50 000 bilar. En väsentlig del, säger Lars Lieberg.

Han tror som sagt på en fortsatt ökning.

– Upp mot 50 procent av alla privatregistrerade personbilar är realistiskt, även om prisbilden kan komma att öka något på sikt, säger han.

Västra Götaland toppar

Initialt var privatleasingen störst i storstadsområdena.

Det är den fortfarande men den ökar utanför. Största procentuella ökningen första halvåret gjordes i Östergötland, 35 procent.

Västra Götaland toppar – här finns flest privatleasade bilar, drygt 25 procent av marknaden.

– En ökning med drygt 21 procent, säger Lars Lieberg.

Näst flest privatleasade bilar finns det i Stockholm med Skåne på tredje plats.

Läs också:

LÄS MER: Därför fortsätter bilförsäljningen minska

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.