Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Prisad företagare sminkar med naturen

Bristen på hudvårdsprodukter med naturliga ingredienser fick Maria Åkerberg att laborera själv. Företaget Dermanord i Frillesås är nu världsledande på sin marknad.

Du blev utsedd till Årets företagare 2017. Berätta!

– Först blev jag Årets företagare i Kungsbacka eftersom mitt företag Dermanord ligger i Frillesås. Därefter gick jag vidare till final i Västra Götaland och vann där med. Plötsligt fanns ju chansen att vinna i hela Sverige, fast jag visste så klart inte hur det skulle gå. Men eftersom jag är en vinnarskalle tänkte jag att självklart går vi för vinst. Så jag bjöd med alla anställda på företaget och deras respektive till Stockholm och Blå Hallen. Det var ju extra roligt att bli utsedd till Årets företagare när alla anställda var där, det var jättestort och jättekul.

Vägen till dagens succé har varit lång. Hur började allt?

– Jag är född och uppvuxen på landet. Där gör man saker själv. Fick man gäster så bakade man, man köpte inte kakor i affären. Mina föräldrar hade ett stort kvalitetstänk och vi odlade mycket grönsaker. I affären köpte vi bara råvaror och därför blev det ekologiska och naturliga självklart för mig redan som barn.

– Jag utbildade mig till byggnadsingenjör och jobbade som det i två år men blev uppsagd i samband med byggkrisen på 1990-talet. Sedan träffade jag en bra handläggare på Arbetsförmedlingen som frågade vilka intressen jag hade. Hudvård, tänkte jag direkt. Jag hade labbat hemma sen jag var tonåring och gjort vatten- och oljeutdrag på örter på mitt rum. Så jag utbildade mig till hudterapeut 1993. När jag var klar och skulle starta en egen salong hittade jag inga produkter som motsvarade min krav på helt naturliga ingredienser, allt var syntetiskt. Jag fick börja göra mina egna produkter och samtidigt träffade jag min blivande man. Hans pappa hade kemiföretag där jag hyrde in mig och fortsatte laborera. 1995 lanserade jag mina första sju produkter.

Hur finansierades Dermanord de första åren?

– Jag hade ett litet kapital sparat på banken som jag använde. Sen var leverantörerna av råvaror och förpackningar mycket generösa med villkoren och jag fick draghjälp av odlarna som tyckte att mina produkter med ekologiska och naturliga råvaror var fantastiska, de hade inte stött på det tidigare.

Vad är det viktigaste när du tar fram nya produkter?

– Att de ska hålla fortsatt hög kvalitet. Det är fler som slåss om råvarorna i dag och skördarna och tillgångarna är begränsade. Det gäller att våga tro på kvalitet framför kvantitet. Vi köper honung, bivax, lavendel och rosenolja från framförallt Sverige. Vi vill gynna svenska näringar och varje år presenterar vi tio nya produkter.

Du är noggrann när du väljer återförsäljare. Varför?

– Det är viktigt att de som säljer våra produkter vet vad de säljer. Jag har höga krav på återförsäljarna, de måste ha gått vissa utbildningar. Vi lägger inga pengar på PR utan allt går på rekommendation. Därför hittar man inte heller våra produkter hos stora butikskedjor utan bara hos utvalda hudvårdssalonger och spaanläggningar.

Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en entreprenör?

– Att man älskar det man gör. Jag inser nu att jag skapade mig ett jobb som jag aldrig vill vara ledig från. Jag behöver inte det, min hobby blev mitt jobb. Sen är jag envis som få, det måste man vara som entreprenör. Man måste tro på det man gör. Jag visste att jag skulle göra skillnad med mina produkter, men 1995 var det inte självklart med naturliga råvaror. Då var allt syntetiskt. Sen måste man våga testa nya vägar. Jag började med hemförsäljning som sedan ledde in till hudvårdssalongerna. Vid hemförsäljningen gav jag kunderna tid att fråga och testa, och de fick tid att prova produkterna.

I dag är Dermanord ett företag med 84 miljoner i omsättning. Vad är nästa steg?

– Vi är mitt uppe i en stor utbyggnad av fabriken i Frillesås, vi måste växla upp för att möta efterfrågan. Inom några år kommer vi att börja sälja mer på export. Dermanord är världsledande på sin marknad, och vi är ensamma i världen att använda levande stamceller från växtriket i vår hudvård. Det är en ansiktsbehandling med levande stamceller från rosenrot, och den finns bara tillgänglig på spa eller salong.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.