Pressad Volvochef söker ökade vinster

ANNONS
|

Albin Rännar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna, var under gårdagens stämma i AB Volvo på flera punkter mycket kritisk mot ledningens skötsel av företaget. Han liknade de gångna fyra åren vid en ”ökenvandring” där kursen halkat efter börsen i stort.

–Vår tolkning är att Volvo varit ett herrelöst bolag med interna strider, ett plåtschabrak som kört fast i leran, sa Albin Rännar.

En specifik fråga gällde Volvos eventuella inblandning i den misstänkta lastbilskartellen som EU-kommissionen avslöjade 2011. AB Volvo har avsatt 3,8 miljarder för eventuella böter.

–Har det hänt, kan det hänga igen, frågade Albin Rännar och sökte besked om böterna kan öka. Varför har just 3,8 miljarder reserverats?

ANNONS

Men Olof Persson, AB Volvos vd, gav ingen ytterligare information kring den misstänkta kartellen.

–Jag ber verkligen om förståelse för det, sade Olof Persson som efter stämman till GP garanterade att sekretessen är helt avhängig EU:s regler. AB Volvo hemlighåller inte på eget initiativ några uppgifter.

Även Carina Lundberg Markow, chef för ansvarsfullt ägande inom Folksam, undrade om AB Volvos inställning kring etik och uppförande.

–Varför redovisar inte AB Volvo sina intäkter och skattebetalningar såsom Transparancy International efterlyser?

Transparancy International är en världsomspännande organisation som bekämpar korruption och efterlyser ekonomisk redovisning för varje land där företagen är aktiva.

–Det pågår ett utredningsarbete inom OECD kring redovisning av skatter och vi avvaktar det resultatet, svarade Olof Persson.

Volvokoncernens svaga resultatutveckling de senaste åren har lett till att vd Olof Perssons framtid har ifrågasatts. Han tillträdde 2011 och för det året blev resultatet 8,75 kronor per aktie. I fjol landade resultatet på 1,03 kronor.

Olof Perssons vd-jobb är en styrelsefråga och ordföranden Carl-Henric Svanberg sa i går ”att vi har förtroende för det arbete Olof gör”. Samtidigt betonade Svanberg att Volvo har för dålig lönsamhet och att den stora uppgiften är att nå bra lönsamhet.

I ett replikskifte med Albin Rännar, Aktiespararna, menade Svanberg att han kunde tolka det pågående arbetet som att det runt hörnet väntar ”guld och gröna skogar”.

ANNONS

Trycket mot koncernledningen att öka vinsten finns alltså men kommer möjligen att öka sedan bolagsstämman valde in Eckhard Cordes, tidigare chef för Daimler Trucks, i styrelsen. Daimler ingår i den misstänkta lastbilskartellen. Och Cordes satt i ledningen för Daimler under flera av de aktuella åren.

Cordes är partner till Cevian Capital, AB Volvos största kapitalägare. I februari sa Christer Gardell, vd för Cevian, till GP att Cordes uppdrag är att göra Volvo till bästa lastvagnsföretaget i världen.

”Cordes ska driva på hårt för att Volvo ska lyckas med de åtgärdsprogram man har och dessutom skruva upp ambitionsnivån ytterligare”, sade Christer Gardell.

Ledningen för Volvo har fortsatt att redovisa hur man under 2015 ska sänka kostnaderna med knappa sju miljarder kronor i det pågående sparprogrammet.

I Göteborg och på många andra orter inom koncernen väntar man på besked kring eventuellt ytterligare personalneddragningar.

–Om det blir förändringar kan det komma besked senare i april, i samband med resultatredovisningen för första kvartalet, sade Olof Person efter gårdagens stämma.

Fakta: AB Volvo

• AB Volvo sålde under 2014 främst lastbilar, anläggningsmaskiner, bussar och båtmotorer till ett värde av cirka 282 miljarder kronor.

• Koncernen har 93 000 anställda vid bland annat produktionsanläggningar i 19 länder.

ANNONS

• Rörelseresultatet 2014 blev 5,8 miljarder kronor, jämfört med 7,1 miljarder 2013.

• Rörelsemarginalen (vinst före skatt och räntor i procent av omsättningen) blev 2,1 procent (2,6).

• Nettoomsättningen har sedan 2011 minskat med cirka tio procent till 283 miljarder kronor. Parallellt har rörelseresultatet minskat från 27 miljarder kronor till fjolårets 5,8 miljarder

• Under de senaste fyra åren har aktieutdelningen varit tre kronor per aktie, motsvarande drygt sex miljarder kronor.

• Inom koncernen finns ett sparpaket som fram till utgången av 2015 ska sänka kostnaderna med tio miljarder kronor, jämfört med 2012. I början av 2015 hade kostnaderna sänkts med 3,3 miljarder.

• Översynen gäller bland annat om AB Volvo ska behålla eller sälja sitt IT-bolag med 6000 anställda. Besked var utlovat under första kvartalet men kommer i samband med kvartalsrapporten 24 april.

ANNONS