Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Premiär för helt förarlös parkering – bilar styrs från mobilen

Lämna bilen utanför parkeringsgaraget så parkerar fordonet själv och kommer körande när du vill hämta den. Det är nu möjligt i ett pilotprojekt mellan Mercedes-Benz, Bosch och Stuttgarts flygplats – men det kommer att dröja innan alla flygplatsbesökare kommer att kunna dra nytta av tekniken.

Det är den stora leverantörsföretaget Bosch som tillsammans med Mercedes och Stuttgarts flygplats och Apcoa som utvecklat en helt automatiserad parkeringstjänst i ett av flygplatsens parkeringshus, enligt ett pressmeddelande från Bosch.

Bosch och Mercedes har utvecklat ett parkeringsverktyg som kan installeras på bilar, där fordon i Mercedes lyxiga S-class utrustats med verktyget. Fordonen hämtas och lämnas via en app i mobilen, där förstås även betalning av tjänsten sker.

I kombination med parkeringstjänsten från Bosch och Apcoa, en stor aktör inom parkeringsgarage som utvecklar parkeringsappar, blir parkeringen av fordonen i garaget helt automatiserad och förarlös – enligt Bosch är det världens första automatiserade garage av den här typen.

LÄS MER: Efter Volvos nya elbil– här är utmaningarna som väntar

Övervakning och styrning via kameror

Bland annat identifierar parkeringskameror i garaget lediga parkeringar, körgångarna i garaget och kan även identifiera hinder när de förarlösa bilarna dirigeras av ett datorbaserat kontrollcenter kopplat till garaget.

Via särskilda ramper kan bilarna även dirigeras till lediga platser mellan de olika våningarna i garaget.

LÄS MER: Elbilsförsäljning tredubblas i Europa

LÄS MER: Här är Polestars nästa modell – futuristisk sportbil

Kräver hög grad av självkörande förmåga

Tanken är att öka servicen för bilägarna som kan få bilen hämtad och framkörd automatiskt, samt minska trängseln inne i garaget.

För att garaget ska kunna användas av fordon krävs dock en en hög grad av självkörande förmåga för fordonen – nivå 4 på en 5-gradig skala – vilket kräver att en större del av bilflottan än idag blir självkörande innan garagetekniken kan komma i allmänt bruk och inte bara användas av ett mindre antal, dyra nischfordon.

LÄS MER: Tesla: Självkörande bil tio gånger så säker

LÄS MER: Tyska Daimler erbjuder USA miljardsumma

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.