Potential för större second hand-marknad

1,2 miljoner svenskar vill handla mer second hand och nästan lika många vill skänka mer av de egna kläderna. Det visar en ny undersökning.

ANNONS
|

Klädkonsumtionen har ökat enormt de senaste tio åren och därför är en omställning till att kläder återanvänds i högre utsträckning nödvändig, menar Emma Enebog, hållbarhetschef på second hand-aktören Myrorna.

- 1,2 miljoner svenskar vill handla mer hållbart. Det är en hög siffra, så många konsumenter kan göra stor skillnad.

Siffrorna kommer från en undersökning som marknadsundersökningsföretagen Yougov har gjort på uppdrag av Myrorna. Idag handlar svenskar i genomsnitt 12,5 kilo nyproducerade kläder per år och 0,9 kilo kläder second hand. Om konsumenterna köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand skulle det innebära att vi sparade 8100 liter rent vatten per person, enligt Emma Enebog.

ANNONS

Mer krävande på second hand

Det är en differens mellan hur många som vill köpa begagnade kläder och hur många som faktiskt gör det. Emma Enebog säger att många vill mer än man mäktar med, för det kräver lite mer av kunden för att hitta rätt storlek och plagg i en second hand-butik.

- Vi måste göra det enklare för kunderna att handla second hand.

Hon säger att de jobbar med att öppna fler butiker, använda digitala plattformar för försäljning och bidra med inspiration och information om begagnade kläder.

Julia Finér, som är talesperson för second hand-kedjan Emmaus, ser också ett ökat intresse och hon vill vända sig till unga människor för att utnyttja potentialen i viljan som finns.

- Unga har inte lika djupt inrotade konsumtionsmönster än, säger Julia Finér.

Kläder samlar damm i garderob

Både Julia Finér och Emma Enebog säger att det finns ett behov av att få in mer kläder också.

ANNONS

- Vi har kapacitet att ta emot mer. Det är en otrolig energibov med alla kläder som bara slängs också, säger Julia Finér.

I Myrornas undersökning svarar sju av tio svenskar att de använder hälften, eller mindre än hälften, av kläderna i garderoben. Undersökningen är baserad på 1061 intervjuer med män och kvinnor över 18 år och har genomförts över internet.

TT

Fakta: Textilier

Konsumtion av kläder och hemtextil i Sverige ökade med närmare 40 procent under perioden år 2000 till år 2009. Mellan år 2011 och år 2013 minskade dock konsumtionen med 9 procent.

Textil är ett avfallsslag som än så länge till stor utsträckning speglar en ohållbar konsumtion.

År 2013 var inflödet av kläder och hemtextil till Sverige totalt 121000 ton, vilket blir nästan 12,5 kilo per person. Av dessa slängs cirka 8 kilo i soporna.

Konsumtionen av textilier står för 2–3 procent av svenskarnas utsläpp av växthusgaser, sett ur ett konsumtionsperspektiv.

Källa: Naturvårdsverket

ANNONS