Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Postnord: "Tråkigt att man får vänta"

Från och med den 1 mars beläggs alla varor i postförsändelser som anländer direkt till Sverige från länder utanför EU:s tullunion med moms och eventuell tull. En knapp månad senare har Postnord ringts ner av kunder som undrar varför deras försändelser dröjer.

En av dem som väntar på paket är Mats Nilsson.

- Jag skickar efter paket lite då och då. Flera är på väg till mig. Två paket kom till Postnord den 6 mars, men sedan dess har det inte hänt något med dem, säger han.

- Det jag reagerar på är att man hittar på ett system där man får vänta på paketet i ett par veckor, om man får det alls. Man borde ha ett smidigare system.

Utbyggd process

Enligt Peter Hesslin, terminalchef på Postnord, är det "extremt många" som har kontaktat postoperatören med frågor sedan den nya regeln infördes.

- Det är klart att en del undrar hur lång tid det tar, hur processen ser ut, och säger att det har fungerat så bra tidigare.

Att många får vänta längre än vanligt på sina postförsändelser beror på att processen tar längre tid än tidigare, förklarar Peter Hesslin.

- Vi hade ett par veckor i februari på oss att sjösätta en process för att administrera momsen från första kronan.

"Tar längre tid"

Med breven till Sverige kommer ingen data. Det innebär att Postnord måste ta en bild av sändningen och sedan skapa data utifrån bilden. Av detta skapas sedan tull- och momsunderlag.

- När sändningen kommer till Sverige ska processer ske innan vi kan skicka info om betalning. Sedan ska det betalas och vi ska skicka det till Tullverket, och sedan måste vi plocka ut sändningen ur lagret, säger Peter Hesslin.

- Jag förstår att man kan tänka att det har gått smärtfritt tidigare. Det är tråkigt att man får vänta. Det är en omständlig process.

Hur många försändelser som ligger på Postnords lager kan Peter Hesslin inte svara på. Han försäkrar dock att den som väntar på sin försändelse kommer att få den.

- Vi kommer att förfina processen allt eftersom, men man får vänja sig vid det, säger han.