Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kritiken mot Postnord strömmar in. Arkivbild.

"Postnord i kris"

Postnord är i kris, säger Johan Lindholm, fackordförande för Seko Posten. Men det tonas ner av Postnords Sverigechef samtidigt som missnöjet växer bland både kunder och medlemmar.

Försenade och borttappade brev, trasiga paket, stressade medarbetare och ett tapp i både kundförtroendet och EU:s rankning över postväsendet i Europa. Enligt Post- och telestyrelsen som granskar Postnord har brevdistributionen aldrig varit sämre.

- Jag är djupt oroad över situationen just nu. Vi befinner oss i en kris, säger Johan Lindholm.

Missnöjet bland Postnords anställda och kunder har enligt honom kraftigt eskalerat de senaste två åren.

- De anställda mår inte bra. Det handlar om otillräcklig bemanning efter förutsättningarna och brist på inflytande. Våra medlemmar vill inget annat än att leverera med god service, säger Johan Lindholm.

Saknar förtroende

Kundernas klagomål är många. Enligt en undersökning av Aftonbladet/Inizia upplever 4 av 10 att de blivit av med post, och hälften av svenskarna saknar förtroende för Postnord. Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden var i fjol 44 stycken, att jämföra med fyra året före, rapporterar SVT. Samtidigt har Sverige halkat ned åtta placeringar på fyra år på EU:s rankningslista. Men Postnords Sverigechef tonar ned problemen.

- Kris skulle jag inte rubricera det som, men vi har ett ansträngt läge som vi nu befinner oss i eftersom vi står mitt i digitaliseringen, säger Anders Holm.

Inga alternativ

Digitaliseringen har försämrat marknaden. I Sverige minskar brevvolymerna med 6 procent och i Danmark är nedgången 17 procent, enligt senaste delårsrapporten. För att hantera volymnedgången måste Postnord reducera bemanningen och ställa om, enligt Anders Holm.

- Vi kommer inte att förskonas från digitaliseringen och vi måste anpassa kostymen efter de nya förutsättningarna. Självklart är det ansträngt för många anställda men vi har inte så mycket alternativ, säger Anders Holm.

Viss kritik har väckts mot högsta ledningen om att koncernchefen och vd Håkan Ericsson inte har kommenterat kritiken om Postnords undermåliga verksamhet.

- Jag är vd för Sverige och han är koncernchef för helheten. Vi ser det som att det är Sverige som ska hantera den här frågan, säger Anders Holm.