Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Positiva siffror för Bilia – trots minskad försäljning

Försäljningen minskade något för Bilia under det första kvartalet – men ett förbättrat resultat och ett starkare kassaflöde gjorde att aktien steg efter rapporten.

Bilåterförsäljaren Bilia presenterade under måndagsmorgonen sin rapport för det första kvartalet 2019. I den framgick att försäljningen minskat med en procent jämför med samma period i fjol – men samtidigt gjorde företaget mer vinst och hade ett starkare kassaflöde.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Framför allt var det företagets service-del som låg bakom de förbättrade siffrorna.

– Efterfrågan på service var fortsatt hög under första kvartalet och Serviceaffären redovisade en tillväxt, skriver vd:n Per Avander i rapporten.

Bilia har nu 107 000 kunder som prenumererar på deras serviceabonnemang, vilket är en ökning med 1,5 procent sedan årets början.

En halvtimme efter att Stockholmsbörsen öppnat hade Bilias aktie stigit med två procent.

LÄS MER: Trenden som kan hota Bilias succésiffror

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.