Den första testgruppen av Polestar 1-bilar är avsedda för vägtrafik i Sverige, och företaget har ökat utvecklingstakten och bygger nu de 34 första prototypbilarna för hand i en specialiserad anläggning i Göteborg.
Testbilar för svensk vägtrafik
De är testbilar inför tillverkning av Polestar 1 som nästa år kommer att byggas i Polestars Production Centre i Chengdu i Kina.
Den första serien av så kallade VP-bilar (verifiering prototyp) produceras för flera syften: krocktester, vädertester, utvärdering i vägtrafik i Sverige.
– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 tagit nästa steg mot produktion. Denna batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen och säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar att producera kundbilar i mitten på nästa år, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, Volvo Cars nya dottermärke, i en kommentar.
Första karossen i kolfiber
Polestar 1 är en sporthybrid, med två elmotorer och en bensinmotor.
Bilens kaross är av kolfiber, vilket har krävt att man utvecklat en specialiserad produktionsutrustning och byggteknik, som senare kommer att föras över till produktionsanläggningen i Kina.
Det är första gången som ett varumärke i Volvo Car Group bygger i kolfiber.