Vaggan för nya bilmärket Polestar 1 är i Göteborg. Nästa år ska de produceras i Kina.
Vaggan för nya bilmärket Polestar 1 är i Göteborg. Nästa år ska de produceras i Kina. Bild: Polestar

Polestar 1 prototypen har börjat byggas i Göteborg

Nu börjar Polestar 1 bygga de första prototyperna till den nya bilen. Bilarna byggs för hand i Göteborg.

ANNONS
|

Den första testgruppen av Polestar 1-bilar är avsedda för vägtrafik i Sverige, och företaget har ökat utvecklingstakten och bygger nu de 34 första prototypbilarna för hand i en specialiserad anläggning i Göteborg.

Testbilar för svensk vägtrafik

De är testbilar inför tillverkning av Polestar 1 som nästa år kommer att byggas i Polestars Production Centre i Chengdu i Kina.

Den första serien av så kallade VP-bilar (verifiering prototyp) produceras för flera syften: krocktester, vädertester, utvärdering i vägtrafik i Sverige.

– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 tagit nästa steg mot produktion. Denna batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen och säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar att producera kundbilar i mitten på nästa år, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, Volvo Cars nya dottermärke, i en kommentar.

ANNONS
Polestar 1 på bilmässan i Genève.
Polestar 1 på bilmässan i Genève. Bild: Björn Ewenfeldt/TT

Första karossen i kolfiber

Polestar 1 är en sporthybrid, med två elmotorer och en bensinmotor.

Bilens kaross är av kolfiber, vilket har krävt att man utvecklat en specialiserad produktionsutrustning och byggteknik, som senare kommer att föras över till produktionsanläggningen i Kina.

Det är första gången som ett varumärke i Volvo Car Group bygger i kolfiber.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS