Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Så här kan den nya gigantiska flygplatsen i Polen komma att se ut. Detta är arkitektbyrån Chapman Taylors förslag för Solidarity Transport Hub. Ytterligare fem byråer konkurrerar om kontraktet. Bild: Illustration: Chapman Taylor

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Polen ska bygga jätteflygplats – för 180 miljarder

Polen planerar för en gigantisk flygplats med plats för 100 miljoner passagerare årligen. Det gör den till näst störst i Europa. Invigningen är planerad till 2027.

Polen vill skapa ett nytt centraleuropeiskt transportnav i landet. Och det har man tänkt att göra med den nya jätteflygplatsen Centralny Port Komunikacyjny som ska placeras mellan Warszawa och Łódź, rapporterar Business Insider.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Just nu tävlar sex arkitektfirmor om utformningen av flygplatsen, där det vinnande förslaget utses nästa år. Byggstart är planerad till 2021.

Vill bli ledande inom långflygningar

– Warszawas huvudflygplats har slagit i kapacitetstaket, och det stora statliga flygbolaget LOT Polish Airlines verkar ha fått upp farten efter en massa ekonomiska kriser. Man behöver en ny flygplats för att kunna expandera kraftigt på långdistanssidan, vilken nästan varit utplånad under ett tag, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Polen har i dag 40 miljoner invånare, plus ett stort antal exilpolacker i USA och Kanada, och därtill en stor del som arbetar utomlands.

Både den polska regeringen och LOT har varit drivande i planeringen. Flygbolaget hoppas att kunna tredubbla passagerarantalet och vill bli ledande när det gäller långflygningar till Asien och Nordamerika.

– Det är helt rätt tänkt med den nya flygplatsen. Med tanke på LOT:s expansion så behöver man fler passagerare än enbart polacker. Man vill skapa ett långdistansnav där man framför allt kommer att bli konkurrent till Köpenhamn och Frankfurt. Och polska passagerare är också ganska kostnadsmedvetna. Lågprisflyget har en ganska stark ställning och expanderar kraftigt, säger Jan Ohlsson.

Största flygplatsen i Europa

Inledningsvis ska den nya flygplatsen kunna ta emot 45 miljoner passagerare årligen, men när flygplatsen är helt färdigbyggd ska den kunna ta emot upp mot 100 miljoner passagerare per år, vilket gör den till näst störst i Europa, efter Istanbuls nya flygplats.

Och den nya flygplatsen skulle inte vara långt efter Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, som i dag rankas som världens största flygplats och har drygt 107 miljoner passagerare.

– Flygplatserna i Europa är överbelastade, och att man i Polen vågar göra detta visar på ett möjligt behov av en ny spelare. Det är en intressant tanke, men dyrt, säger han.

Men det är inte helt säkert att flygplatsen kommer att stå klar 2027, konstaterar Jan Ohlsson.

– Det tar tid att bygga en ny flygplats och man brukar också stöta på lokala miljöproblem med närboende som klagar på buller och annat, och det kommer säkert att ske i Polen också, säger han.

Det måste också finnas en järnväg och annan infrastruktur på plats för att det ska kunna fungera.

Stark tillväxt i Polen

Kostnaden för hela nya polska flygplatsprojektet är upp mot 180 miljarder kronor.

– Man kommer att behöva låna rätt mycket pengar, för jag skulle inte tro att EU kommer att bidra så mycket, möjligtvis med pengar till tåglinjer och liknande. Men Polen har väldigt täta band och kontakter med USA, säger Jan Ohlsson.

Polen har i dag starka tillväxtsiffror och ligger på andra plats i Europa med att locka till sig utländska investerare. I samband med brexit hoppas man också att kunna locka tillbaka en stor mängd polacker som flyttade till Storbritannien i samband med EU-inträdet, uppger SVT.

– Polen är ett stort land i Europa som är på uppgång och som har en stark entreprenörsanda och är bra på affärer. Men jag tror att många i Västeuropa underskattar Polen och det ska man inte göra, säger Jan Ohlsson.

De konkurrerande arkitektbyråerna är Chapman Taylor, Foster+Partner, Grimshaw, Zaha Hadid Architects och Benoy.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.