Poddar om ekonomi brister ofta i tydlighet

Otydlig information om vad som är reklam. Vaga besked om riskerna med investeringarna som marknadsförs. Det är två brister som Konsumentverket hittat i sin granskning av ekonomipoddar. Som lyssnare gäller det att vara kritisk.

ANNONS
|

Det görs poddar, eller podradioprogram, om allt från träning till politik – men även om sparande och pengar. Ekonomipoddarna ges ut av tidningar, public service, organisationer, bolag inom finanssektorn och privatpersoner med intresse och kunskap om ekonomi.

Fördelen med podd är att du kan lyssna när du vill och pausa när du behöver. Nackdelen är att det kan vara svårt att skilja obundet och fritt pratande från reklamen – sådant som programledaren får betalt för att lyfta fram. Dessutom saknas ofta information om riskerna med investeringar som det görs reklam för, enligt Otto Johansson Hansson som är jurist påKonsumentverket.

– Tvärtom är det ofta såatt produkterna lovprisas på ett onyanserat sätt. Frågan är om lyssnarna får en rättvisande och balanserad information som gör det möjligt för dem att fatta välgrundade beslut, säger han.

ANNONS

KONSUMENTVERKET HAR GÅTT igenom ett antal poddar om investeringar och sparande för att se om de följer gällande regler för marknadsföring. Man har lyssnat översiktligt och brett för att kolla hur reklam för en produkt eller tjänst hanteras och exponeras.

– Vi har gjort bedömningen utifrån marknadsföringslagen och vad som är god branschsed enligt Fondbolagens förening. Det ska vara tydligt markerat och framgå direkt när det är reklam och även exakt var i podden reklamen finns. Det räcker till exempel inte att säga i slutet av programmet att podden är sponsrad av något företag, säger Otto Johansson Hansson.

Är det mycket reklam i de poddar som ni har lyssnat på?

– I många fall är det inte så mycket, men eftersom poddarna har ett brett genomslag såvill vi ändå granska dem.

HITTILLS HAR REKLAM varit det vanligaste sättet att bekosta poddarna, precis som i traditionell media. Men numera går det även att ta betalt av lyssnarna som kan betala för att lyssna utan reklam, ungefär som i Spotify.

En svårighet med poddreklamen jämfört med tryckt reklam är tydligheten. Dessutom är reglerna om vad som gäller inte helt klara. Det är framförallt tre brister som Konsumentverket hittat:

● Reklamidentifieringen ska vara tydligare. Nu avvaktar verket en pågående rättslig prövning av bloggaren Kissies bolag som man hoppas ska ge riktlinjer om vad som anses vara tydlig reklam i bloggar och sociala medier.

ANNONS

● Informationen om produkterna och tjänsterna är bristfällig. Vissa ord ska inte användas om man intekan styrka dem. Bäst, till exempel – om det används så måste det visas att produkten verkligen är bäst i exempelvis ett test. Trygg är ett annat sådant utryck.

● Det informeras inte alltid om riskerna med olika investeringar vilket är ett absolut måste, enligt lagen.

JOAKIM BORNOLD ÄR sparekonom på Nordnet och gör Sparpodden. Han har inga sponsorer alls i programmet, men hans arbetsgivare gör det möjligt att driva podden. På så vis skapar podden goodwill för Nordnet.

– Jag tycker det är enklast så. Och jag nämner alltid att jag jobbar på Nordnet i varje avsnitt i början av podden, säger han.

Fondpodden, som i dagarna byter namn till Kapitalet, är en annan populär ekonomipodd. Den drivs av frilansjournalisten Jacob Bursell och finansieras av olika företag. Några är med under ett eller ett par avsnitt medan andra har köpt reklamplats i programmet under flera månader.

Men sponsorerna får inte påverka innehållet. Jacob Bursell är alltid tydlig gentemot dem som köper reklamplats att det är han själv som bestämmer innehållet.

– Jag tycker att poddar överlag är bra på att tala om vad som är reklam och inte i programmen, säger han.

ANNONS

HITTILLS HAR FONDPODDEN alltid haft reklaminslagen i början.

– Om man sedan ska kalla det för sponsring eller om det ska heta reklam, det vet jag inte. Jag har varit i kontakt med Konsumentverket, men inte fått något svar än. I början tänkte jag heller inte så mycket på hur vi uttryckte oss i detalj när det gällde det sponsrade innehållet. Det var sunt förnuft som fick styra. Nu talar vi till exempel alltid om att investeringar är förknippade med risk, säger han.

Granskaren Otto Johansson Hansson uppmanar alla som lyssnar på ekonomipoddar att vara uppmärksamma.

– Var kritisk när du lyssnar. Var medveten om att podden kan innehålla marknadsföring och då ligger det kommersiella intressen bakom. Och det finns alltid risker med handel med finansiella instrument. Det ska man vara medveten om, säger han.

ANNONS