Bolaget startade redan på 90-talet utifrån en idé om hur mat kan tinas på ett mer effektivt vis. I dag är Ipiniums upptiningsskåp Tina etablerat i den marina industrin.
Den traditionella upptiningsmetoden på stora fartyg är kylrum.
– Ett kryssningsfartyg kan ha 5 000 passagerare och göra av med tre till tio ton fryst protein varje dygn. Många produkter tinas i flera dygn, något som både tar energi och mycket yta, säger Mikael Wallborg, vd på Ipinum.
Stefan Forsström, som är en av grundarna och lite av en uppfinnartyp, tyckte alltså att det borde kunna göras mer effektivt. Han byggde ett skåp och genom ett högt luftflöde, fukt och viss värme kunde maten tinas på några timmar.
– I stället för att använda 100-tals kvadratmeter kan man ha fem till tio skåp. Man sparar energi och ytan blir en bråkdel så stor, säger Mikael Wallborg.
Teknologin finns på en stor andel av kryssningsfartygen i världen och är fortfarande ryggraden i bolaget. Men nu är Ipinium ute på en ny resa.
Klar på halva tiden
Stefan Forsström råkade på en aluminiumlegering för plåtar med förmågan att absorbera, lagra och överföra värme. Den goda värmeledningsförmågan gör att tillagningstiden halveras jämfört med vanliga ugnsplåtar. Bolaget bestämde sig för att satsa på tekniken.
– Vi har främst fokuserat på professionella kök. I stället för att laga maten på stora stekbord gör man det supersnabbt i ugnen och får samma resultat. Mindre enheter, som till exempel äldreboenden som inte har stekbord, kan nu steka i ugnen. Det är klart att det blir intressant, säger Mikael Wallborg.
Till exempel pannbiffar läggs på kalla plåtar och stoppas in i ugnen under tre till fem minuter.
– Man kapar ett stort arbetsmiljömoment och sparar energi eftersom man slipper ha stekbordet på under långa arbetspass. Många inom till exempel offentlig verksamhet kan gå från halvfabrikat till att laga mat från grunden, säger Mikael Wallborg.
Plåtarna görs av återvunna aluminiumburkar och beläggs med en ny typ av material, som består av kisel och sand, och som är ofarligt för människa och miljö. Aluminiumet kommer från ett smältverk i Finspång, en stor del av handarbetet görs i Växjö, Markaryd och i Lessebo och lagret finns i Mariestad.
Stort bakslag
Men att ge sig in på en ny beläggning har inte varit helt enkelt. Under de första åren åkte bolaget på ett stort bakslag.
När kunderna började använda plåtarna ramlade beläggningen av, trots att tester hade gjorts. Många blev besvikna och bolaget kämpade uppströms under 2017 och starten på 2018.
–Men sedan ett och ett halvt år har vi fått ordning på det.
I Sverige är offentlig sektor en stor kund.
–Jag tycker att offentlig sektor generellt är väldigt nytänkande och förändringsbenägen. Kungälvs kommun var tidig med att köpa våra plåtar. Och nu börjar 50-80 enheter på Hisingen att använda dem, säger Mikael Wallborg.
Nu jobbar Ipinium med en Nordamerika-satsning. Mikael Wallborg får inte nämna några namn, men världens största hamburgerkedja har börjat använda plåtarna på sina restauranger i Nordamerika.
–Det är ju en väldigt bra referens för oss.
Siktar på privatpersoner
Fram tills nu har kunderna framförallt varit professionella kök, men framöver kommer Ipinium även att rikta in sig på försäljning till privatpersoner.
– Vi håller på med en satsning mot konsumenter.
Finansieringen har skett på olika vis. Delvis genom försäljning till kunder, genom upptiningsskåpen men också genom tillskott av kapital från ägarna.
–Förra året puttade ägarna in 15 miljoner, vi har gjort stora satsningar. I år kommer vi att nå break even och nästa år gå med vinst.
Vad är svårast med att driva ett innovationsbolag?
–Det absolut svåraste med nya lösningar är att övertyga människor att de behöver dem. Att börja använda våra plåtar är inte dyrt, men det kräver en förändring och det är inte alltid helt enkelt att få till.
Ipinium
Huvudkontor: Göteborg
Omsättning 2018: 27 miljoner kronor. Vinst före skatt – 10 miljoner kronor
Antalet anställda: 4