Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Anders Ylander

Peter Hjörne: ”Vi är kvar i bolaget”

Från största ägare till minoritetsägare. Familjen Hjörne, som i generationer ägt GP och Stampenkoncernen, får nu se ett norskt-svenskt konsortium ta över kontrollen av bolaget.
– Vi lämnar inte detta, vi har bara en mer blygsam roll, säger Peter Hjörne.

GP träffar Peter Hjörne på fredag förmiddag i GP-huset, sedan det står klart att konsortiet med norska Polaris Media i spetsen blir majoritetsägare och han och familjen går från att vara största enskilda ägare till att bli en minoritetsägare med 14,6 procent av ägandet.

– Det är mycket tankar en sådan här dag, säger han.

Vad betyder det här för er?

– Rent konkret blir det nya konsortiet huvudägare, man ska inte inbilla sig något annat. Men de vill tydligt ha med det gamla konsortiet. Jag kommer att vara vice ordförande i styrelsen och vi har tre styrelseplatser och de fyra.

LÄS MER: Göteborgs-Posten får norska ägare

Många ägare

Det gamla konsortiet syftar på den ägargrupp som bildades efter att Stampen gick in i rekonstruktion 2016 – alltså efter att man sanerade bolagets finanser, fick skuldavskrivning och tog in nya ägare vid sidan om familjen Hjörne. Familjen Hjörne, Ernström, Stena och de andra delägarna kommer proportionellt att ha motsvarande ägarstyrka som de haft tidigare – av de 49 procent som nya konsortiet PNV media inte kontrollerar.

Och hur känns affären med tanke på att familjen byggt denna koncern?

– Det är historiskt. Men jag är inte ledsen utan stolt och det är en dag vi kan blicka framåt och känna att vi är i goda händer. Vi är fortsatt med på resan och bidrar med det vi kan.

– Det är en skicklig gruppering som kommer in som ägare. De kan kombinationen av större tidningar och mindre tidningar. Och de gillar lokal journalistik – de värnar detta.

Känner varandra

Peter Hjörne känner ägarfamiljen i NWT Gruppen, Ander, väl och konstaterar att GP samarbetat med Polariskoncernen kring digital utveckling bakåt i tiden.

Samtidigt står det klart att resan för Stampen under de senaste fem åren varit allt annat än enkel.

– Om jag ska backa tillbaka kan jag säga att det var tufft när jag tog över ordförandeskapet, vi rekryterade Martin Alsander till Stampen, bytte styrelse och sålde företag. Det var jättetufft.

Och han är delvis kritisk till det som ledde fram till rekonstruktionen.

– Det som sker nu när man grupperar, konsoliderar och skaffar samordningsfördelar det var det Stampenbygget handlade om. Vi tänkte rätt, men tajmingen ska ju vara rätt också. Vi var tidigt ute och värdena såg ut på ett annat sätt. Sedan kom raset 2013 och 2014. Det blev dyrt och det blev stora skulder. I backspegeln kan man konstatera vi skulle plockat hem samordningsvinsterna tufft och snabbt.

Journalistik i fokus

– Men med detta sagt: nu känns det här väldigt bra – vi har lyckats med det vi förutsatte oss, nämligen att göra Stampen Media till ett starkt företag.

Peter Hjörne går hela vägen tillbaka till när familjen för tre generationer sedan kom in som tidnings- och medieägare.

– Farfar kom hit för 101 år sedan och tog över tidningen för 91 år sedan. Sedan var vi huvudägare. På den tiden var det starkt fokus på innehållet, det var det vi levde på. Och efter raset på annonssidan är vi tillbaka till att det är kvalitetsjournalistiken vi ska leva av. Vi kan se på till exempel grävjobben i GP och opinionsjournalistiken, som kan anses som kontroversiell men haft nationellt genomslag, som uttryck för detta.

– Det stora kapitalet vi besitter är trovärdigheten, där ligger vi mycket bättre till än plattformar som Google och Facebook.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.