Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Personalkris i hamnen – bara tre ville jobba

Konflikten i Göteborgs hamn fortsätter. Roro-terminalens vd hävdar att Hamnarbetarförbundet ligger bakom en pågående protestaktion – något facket bestämt förnekar.

Roroterminalen i Göteborg.. Bild: Pressbild: Göteborgs Hamn

Det är under skiftet som startar klockan 16.00 denna veckan som det plötsligt ska ha blivit ödsligare i roro-terminalen i Älvsborgshamn. Enligt vd:n Björn Wånge brukar normalt 60 så kallade blixtar, det vill säga timanställda, hoppa in och jobba. I måndags var det sju stycken tillgängliga och lika få dagen efter, enligt Wånge.

– Ikväll tror jag det var tre stycken som satt upp sig som tillgängliga, säger han.

Roro-terminalens vd tror att det är Hamnarbetarförbundet som ligger bakom att så få blixtar skriver upp sig på arbetslistorna.

– Jag är ganska övertygad om att det är en protestaktion mot implementeringen av Sveriges hamnars policy, säger Wånge och syftar till policyn från 2018 om att fackföreningar utan kollektivavtal bara ska få det inflytande som de har enligt lagen. Det innebär att Sveriges Hamnar numera alltså inte förhandlar eller samverkar med till exempel Svenska Hamnarbetarförbundet.

LÄS MER: Här är allt om hamnkonflikten på två minuter

Enligt Hamnarbetarförbundet pågår dock ingen facklig protestaktion.

– De uppgifter vi fick på tisdagen är att det var 56 timanställda som var ute och jobbade på terminalen och att det var massor ute på onsdagen, säger Erik Helgeson, styrelseledamot.

– Jag vet inte vad jag ska säga – det här ingår väl i det här förhandlingsspelet när man försöker flytta fokus från avtalsfrågan.

Svenskt näringslivs tidning Arbetsmarknadsnytt publicerade på tisdagen en artikel om händelsen. I den kan man läsa att roro-terminalens försök att nå Hamnarbetarförbundet under hela dagen misslyckats, men att de bara försökt att nå en person. Personen ifråga är förtroendemannen Robert Lindelöf.

– Jag var tyvärr hemma sjuk och hade ett missat samtal som jag sedan ringde upp på. Men det finns ju gott om andra personer att nå, säger han.

Helgeson håller med och konstaterar att halva styrelsen jobbade och var nåbara under dag- eller kvällsskiftet.

Enligt Wånge var det tillräckligt att bara söka en person innan man gick ut med anklagelserna mot facket.

– Anklagelser? Jag kan bara konstatera att det antal personer som vi brukar ha som blixt inte finns där längre, säger han.

Men det betyder inte nödvändigtvis att det rör sig om en protestaktion ju, det skulle kunna ha sin naturliga förklaring?

– Ja, det skulle det väl kunna ha, men det känns osannolikt när vi tittar på den statistik vi normalt brukar ha på tillgänglig personal.

Wånge säger att han inte tror facket när de nekar till aktionen.

– Det är väldigt märkligt att ingen blixtpersonal sätter upp sig och ingen är villig att jobba övertid. Det är enligt mig någon typ av protest. Tyvärr vet jag ju inte vad det är emot med 100 procent säkerhet.

De anställda har tackat nej till den övertidsersättning som erbjudits och mer än så kan inte roro-terminalen göra för att få löst arbetskraftsbristen, enligt Wånge. Konsekvensen blir nu att fartygen lämnar terminalen sent och ej fullastade, enligt honom.

– Det gör ju att lasten i terminalen byggs upp till en så småningom kritisk nivå. Våra kunder och våra kunders kunder blir ju också oerhört lidande. Jag tror tyvärr att vi lokalt får skjuta skott för ett centralt missnöje med Sveriges Hamnars Policy.

För ett år sedan slutade APM Terminals nyttja blixtpersonal och började ta in bemanningspersonal istället. Wånge säger till GP att han för tillfället inte kan svara på om de överväger att gå samma väg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.