Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Överraskande stort lyft för Pepsicos försäljning av tilltugg. Arkivbild Bild: Mark Lennihan AP/TT
Överraskande stort lyft för Pepsicos försäljning av tilltugg. Arkivbild Bild: Mark Lennihan AP/TT

Pepsico klår förväntningarna

Läskedryckstillverkaren Pepsico går bättre än väntat i coronakrisen, enligt en delårsrapport för årets andra kvartal. Den Nasdaq-noterade aktien stiger med 2 procent i förhandeln på Wall Street efter styrkebeskedet.

Kraftiga försäljningslyft för tilltugg, som chips och tortillas, bidrar till lyftet medan försäljningen av läskedrycker faller till följd av alla nedstängda restauranger och kaféer i coronakrisen.

Försäljningen av tilltugg under varumärket Frito-Lay North America ökade 7 procent under kvartalet, medan försäljningen under varumärket Quaker Oats ökade 23 procent.

Totalt sjönk nettoomsättningen med 3 procent till 15,95 miljarder dollar, vilket var bättre än väntade 15,38 miljarder enligt snittprognosen bland analytiker i en sammanställning gjord av Refinitiv.

Nettovinsten rasade med 19 procent till 1,65 miljarder dollar.

Exklusive engångsposter blev vinsten 1:32 dollar per aktie, vilket var bättre än väntade 1:25 dollar per aktie.