Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Johan Hansson, vd för Stampen Media. Nu återupplivar koncernen Partille Tidning i form av en tredagars e-tidning. Bild: Anders Ylander
Johan Hansson, vd för Stampen Media. Nu återupplivar koncernen Partille Tidning i form av en tredagars e-tidning. Bild: Anders Ylander

Partille Tidning återuppstår som tredagars e-tidning

Stampen Media fortsätter sin satsning i Göteborgsregionen. Nu väcker koncernen liv i Partille Tidning i form av en tredagars e-tidning. Samtidigt ska Kungsbacka-Posten och Mölndals-Posten komma ut oftare.

Från och med nästa år kommer Kungsbacka-Posten och Mölndals-Posten att komma ut tre dagar i veckan istället för en. Frekvensökningen sker via prenumererade e-tidningar. Samtidigt återuppstår Partille Tidning som en prenumererad tredagars e-tidning.

LÄS MER: Stampen Media tar över Alingsås Tidning

– Vi gör denna satsning för att vi har en stark framtidstro på den lokala kvalitetsjournalistiken och ser en affärsmöjlighet samtidigt som vi stärker vårt demokratiska uppdrag. Kommunerna runt våra storstadsregioner har generellt en svag lokal bevakning. Vi vill inte att så ska vara fallet runt Göteborg, säger Johan Hansson, vd för Stampen Media.

Varför e-tidning?

– Fler och fler av våra läsare tar del av vårt innehåll digitalt och det är där vi ser den framtida tillväxten. Kombinationen av en e-tidning där man fortsatt får innehållet presenterat på samma sätt som i en fysisk papperstidning i kombination med en nyhetssajt som uppdateras kontinuerligt ser vi som den bästa kombinationen för en långsiktigt uthållig affärsmodell.

När Stampen Media förra året tog över Alingsås Tidning och Lerums Tidning ansågs Partille Tidning inte värd att satsa på.

Vad har förändrats?

– Dåvarande ägare hade slagit ihop Partille Tidning med Härryda Posten och vi såg inte att det skulle fungera framåt så som det då drevs och med en affärsmodell baserat på endast annonsintäkter. När vi nu startar upp Partille Tidning igen är det som en prenumererad tidning så det kommer att vara en helt annan produkt.

Chefredaktörer ska nu rekryteras till Partille Tidning och Kungsbacka-Posten.

Göteborgs-Posten är Stampen Medias största tidning och har sedan i våras satsat extra på lokalbevakning i just Partille. Enligt GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist är satsningen mycket uppskattad av läsarna och en bidragande orsak till nystarten av Partille Tidning.

Vad betyder det här för GP:s Partilleredaktion och kranskommunbevakning?

– Partilleredaktionen har levererat mycket bra lokaljournalistik. Vi utvärderar hela tiden löpande hur Göteborgs-Posten använder våra resurser bäst och var de gör störst nytta. Exakt hur vi kommer att göra är i dagsläget inte bestämt men klart är att kranskommunerna även framåt kommer att vara en viktig del av GP:s bevakning.

LÄS MER: Göteborgs-Posten startar redaktion i Stockholm

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.