Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Utförsäljningen av Paolos Robertos italienska produkter fick återvinningssajten Matsmart att krascha. Bild: Claudio Brescani, GP
Utförsäljningen av Paolos Robertos italienska produkter fick återvinningssajten Matsmart att krascha. Bild: Claudio Brescani, GP

Paolo Robertos mat fick matsajt att krascha

Matsajten Matsmart köpte upp tv-kändisen Paolo Robertos matlager som bojkottats av flera stora livsmedelsbutiker efter hans sexskandal. Välgörenhetsförsäljningen av italienska delikatesser fick sajten att krascha.

Efter tv-kändisen och före detta boxaren Paolo Roberto erkänt att han köpt sex i en tv-intervju, bestämda flera stora livsmedelskedjor att bojkotta hans italienska produkter.

Då slog e-handelssajten Matsmart till och köpte upp de bojkottade produkterna till försäljning med 50 procents rabatt, samtidigt som den ideella organisationen Child10 får 350 000 kronor till arbetet för barns rättigheter, vilket DI Digital var först att berätta om.

LÄS MER: Paolo Roberto utreds för oaktsam våldtäkt

LÄS MER: Efter sexköpet: Ica och Coop stoppar inköp av varumärket Paolos

– För oss var det här en given affär att göra. Det handlar om jättebra produkter som förtjänar att ätas, inte slängas, och just den här affären ger oss också möjlighet att stödja en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra. Det känns angeläget och mycket bra, säger Sofia Syrén, Marknadschef på Matsmart i ett pressuttalande.

Försäljningsrekord på Matsmart

Totalt består inköpet från varumärket Paolos av ett 80-tal olika produkter med italienskt tema från företaget People’s Kitchen Concept AB. Matsmart har köpt in alla torr- och skafferivaror, som krossade tomater, pasta, tomatpuré och olivolja, där e-handelssajten säljer ut partiet del för del.

Matsmart hann knappt starta utförsäljningen förrän sajten kraschade och meddelandet om "just nu är det väldigt många som vill rädda mat".

– Det är rekord i trafik, vi har aldrig varit med om något liknande, säger Hanna Tholeif Lindström, kommunikationschef på Matsmart till DI.

Flera av produkterna sålde slut direkt.

Även på Paolo Robertos hemsida för företaget Paolos gick man ut och gjorde reklam och länkade till utförsäljning och stödet till Child10, som hjälper flickor som utsätts för sexuell exploatering.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.