Skådespelaren Jackie Chan visade sig vara en av Mossack Fonsecas kunder med bolag i skatteparadis. Arkivbild.
Skådespelaren Jackie Chan visade sig vara en av Mossack Fonsecas kunder med bolag i skatteparadis. Arkivbild.

Panamabyrå: Vilka är våra kunder?

När Panamadokumenten läckte ut 2016 från juristbyrån Mossack Fonseca fick den snabbt ställa om. Från att dagligdags bilda brevlådeföretag i skatteparadis åt ljusskygga klienter, måste byrån plötsligt fråga sig: Vilka är våra kunder egentligen?

ANNONS
|

Det visar den nya läckan inifrån Mossack Fonseca som består av intern e-post och andra hemliga handlingar från tiden då Panamadokumenten publicerades i april 2016.

Den var då som byrån, efter att ha dolt kändisars, oligarkers och brottslingars affärer, plötsligt upptäckte att 11,5 miljoner dokument från firman hade givits till tyska Süddeutsche Zeitung och det globala journalistnätverket ICIJ.

Som en av nyckelaktörerna i skatteparadisens finansvärld hade Mossack Fonseca i åratal nonchalerat de regelverk som kräver att juristbyråer, banker med flera tar reda på vilka som faktiskt står bakom deras kunder. Regelverken är till för att förhindra brott.

ANNONS

"JÄVLA AMATÖRER"

Nu kontaktade anställda hos byrån sina klienter – de banker, revisorer och advokater som anlitats för att bilda skalbolag åt rika kunder som ville vara anonyma. Nu försökte Mossack Fonseca rätta till bristerna i sina register. Flera mellanhänder reagerade med vrede och panik. "KLIENTEN FÖRSVANN! JAG KAN INTE HITTA HONOM LÄNGRE!!!!!!!", svarade en schweizisk förmögenhetsförvaltare i mars 2017.

En advokat som var mellanhand i Florida tröttnade på dagliga frågor från juristbyrån om hans klienter: "VI KAN INTE ÅTERKOMMA redan dagen efter att vi frågat om papper och be om något annat. VI FRAMSTÅR SOM JÄVLA AMATÖRER. Nån Kalle Anka-verksamhet."

De nya läckta dokumenten visar att Mossack Fonseca två månader efter läckan inte kunde identifiera ägare till uppemot 28000 bolag som byrån hade registrerat i ljusskygga lågskatteländer som Brittiska Jungfruöarna och Panama.

Så galet det kan bli

Mossack Fonsecas okunskap om sina kunder riskerade att byrån utsattes för brottsutredningar. Hela firmans och många kunders företags verksamhet stod på spel.

Kundkännedom har med åren blivit ett allt striktare krav eftersom stater runtom i världen försöker förhindra finansiering av terrorism och penningtvätt. Mossack Fonsecas uppenbara åsidosättande av sådana grundläggande lagkrav var exceptionellt, anser experter. Att inte ha uppgifter om tiotusentals ägare visar vilken systematisk bluffverksamhet som bedrevs, anser Jack Blum, amerikansk åklagare specialiserad på skattebedrägerier och penningtvätt.

ANNONS

- Det här är så galet det kan bli, säger han.

Jackie Chan

Många ägare till bolag i skatteparadis förblev okända, men i vågen av läckta mejl framgår att flera gav sig till känna för Panamabyrån. Bland dem finns Ukrainas president Petro Porosjenko, Förenade arabemiratens president Khalifa bin Zayed Al-Nahyan och filmstjärnan Jackie Chan.

Mossack Fonseca bedyrade för kunder att man täppt till läckan – något som den nya läckan motbevisar.

Mossack Fonsecas företrädare har inte velat kommentera uppgifterna.

TT

ANNONS