Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Paketresor i vardagen

Tjänsteföretaget Ubigo vill göra det enklare för hushållen att klara sig utan bilen.

Hans Arby är marknadsansvarig för Ubigo, en tjänst som kan liknas vid ett charterbolag för vardagsresor och som utvecklas och testas i projektet Gosmart.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad är Ubigo?

- Idén bygger på att handla upp, paketera och sälja vardagsresande. Grundtanken är att man kan handla upp resor i volym: kollektivtrafik, taxi och hyr- och poolbil. Sedan paketerar vi om dem och säljer på ett enkelt sätt till hushållen. Vi förhandlar med leverantörerna om bra villkor och hushållet får tillgång till flera olika resetjänster.

Vad är bakgrunden?

- Jag och en annan konsult gjorde en studie som gick ut på att hitta en affärsmodell för vardagsresande. Sverige har den snabbaste urbaniseringen i Europa just nu. Men det finns inte plats för så många fler bilar. I dag finns ett mindre behov av att använda bil i en stad samtidigt som det har blivit besvärligare att äga en. Vi försöker göra det enklare att klara sig utan bil.

Hur funkar det?

- Grunden är att man har ett hushållsabonnemang som man använder med hjälp av sin smartphone. Man får en slags pott med olika typer resor samlade i klippkort: kollektivtrafiken, hyrbil, bilpool eller taxi. Det digitala klippkortet ligger i molnet så att alla i hushållet kommer åt det. Om klippkorten tar slut fyller man på med nya.

Vad kostar det?

- Det är lite svårt att säga eftersom det helt beror på hur mycket du reser. Men nu när vi rekryterar testhushåll vill vi att man ska köpa resor för minst 1000 kronor i månaden. Det här är inte en tjänst för alla, utan för kunder som behöver mer än ett månadskort med kollektivtrafiken. Och behöver du hyra bil eller åka taxi varje resa, då är det bättre att behålla bilen.

Tror du inte det känns krångligt för kunden?

- Tanken är att vi ska göra det komplexa jobbet. Det här är en affärsidé där det inte går att göra en vanlig marknadsundersökning, eftersom ingen kan värdera en tjänst som man inte riktigt förstår. Det måste testas i verkligheten. För oss som jobbar med projektet är det väldigt kul att få testa en idé man haft på kammaren för att se om den håller.

Berätta mer om testet.

- Det börjar i oktober och ska pågå ett halvår. Vi söker i första hand hushåll med en eller flera bilar som inte används så ofta. För att kunna använda tjänsten krävs en smartphone.

Vad kostar projektet?

- Hela projektet Gosmart kostar 20 miljoner och i det är utvecklingen och testet av tjänsten Ubigo den största delen. Ett dussintal aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor är partners. Just nu är vi runt 15 personer som jobbar med att få allt på plats inför testet.

Vad händer efter testet?

- Om det fungerar är tanken att det inte ska stanna i Sverige, utan gå på export, kanske genom någon form av franchising. Om testet går bra startar vi ett övergångsbolag och söker investerare som kan ta projektet vidare. De nuvarande parterna kan gå in som delägare.

Hur tror du debaclet kring trängselskatten påverkar ert projekt?

- Det är bara bra att det finns en diskussion kring hur man reser. För många skaver det att köra mycket bil. I dag finns det ingen marknad för vardagsresor. Jag hoppas att vi kan skapa ett ekosystem – både tekniskt och kommersiellt – för just vardagsresor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.