Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/9

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ostilska i USA – tvingas sälja Sarmesan

Osttillverkare i USA surar på EU för stränga krav vid livsmedelsexport. En följd är att Parmesan säljs under namnet Sarmesan, skriver Wall Street Journal.

- Det är verkligen svårt. Försäljningen går väldigt trögt, säger Jeff Schwager, chef för familjeföretaget Sartori Co, till tidningen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Företaget uppges länge ha tillverkat ost, bland annat Parmesan, för den amerikanska marknaden. Nu har man nyligen börjat exportera och då får bolaget, till följd av EU-regler, inte sälja osten under namnet Parmesan utan använder i stället varumärket Sarmesan.

Som alltså inte verkar sälja så bra.

Unika produkter

Vad det handlar om i praktiken är EU:s regler kring så kallade Geografiska Ursprungsbeteckningar (GU). Det är varor med ursprung i ett visst territorium som gör att dess egenskaper, rykte eller andra egenskaper kan hänföras till detta territorium.

I Sverige går det under namnen Skyddad geografisk beteckning (SGB) och Skyddad Ursprungsbeteckning (SUB). Ostsorten Svecia, Skånsk spettekaka och Bruna bönor från Öland nämns som svenska exempel på geografiskt skyddade beteckningar.

Men nu är det alltså ost som satt amerikanska producenter och lobbyister i arbete.

Bakgrunden är enligt Wall Street Journal att EU arbetar för att export från USA till länder även utanför EU inte heller ska kunna ha vilka namn som helst som inkräktar på europeiska producenters immaterialrättsliga namnskydd.

- Det är en långsamt malande strategi. EU-kommissionen satsar väldigt mycket på kvalitetsproduktion som en del i sin långsiktiga strategi till att utveckla jordbruket och skapa arbetstillfällen, säger Pontus Elvingsson, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Och tilläger:

- I sådana här fall handlar det om att värna om europeisk matkultur med sina unika produkter och värden från att kopieras, säger han.

Svenska möjligheter

Det handlar också om att man vill skydda ekonomiska intressen och tillgångar – totalt har mer än tusen produkter hittills registrerats och skyddats.

- Under historiens gång har många produkter som i dag är skyddade och har sitt ursprung inom EU börjat produceras även i andra länder utanför det geografiska området och vars producenter nu söker nya marknader internationellt. Ibland skiljer sig kvaliteten på sådana kopior avsevärt vilket riskerar att skapa en erosion av renomméet för produkten, säger Elvingsson.

Och här riktas viss kritik mot hur Sverige hittills agerat.

- Överlag har vi hittills varit dåliga på att skydda vårt matarv på detta sätt. En inventering har dock gjorts och mer än 100 olika produkter har identifierats som potentiella att kunna registreras, säger Pontus Elfvingsson.