Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Osäkert för lastbilsmarknaden

900 personer har lämnat AB Volvo, sedan koncernchef Olof Persson aviserade att 4 400 jobb skall bort.

Lastbilsmarknaden i Europa 2014 har varit svagare än i fjol. Det var väntat, men Olof Persson är något försiktig, när han skriver att "vi förväntar oss en gradvis förbättring". Prognosen för Europamarknaden ligger därför kvar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt honom skördar Volvo Lastvagnars nya modeller framgångar. Det går ok för Renault Trucks, men försäljningsvolymerna är "ännu så länge begränsade".

Det är en gradvis förbättring för lastbilsmarknaden i Nordamerika, men svagare på den för Volvo viktiga brasilianska marknaden. Så prognosen skalas ned.

I Japan tuffar det på, medan tillväxtekonomierna, Indien, Kina och övriga Sydostasien avvaktar med att köpa nya lastbilar, skriver Olof Persson i en kommentar till delårsrapporten.

För AB Volvos produktion av anläggningsmaskiner ökade försäljningen. Bussar gick med en knapp vinst, och Volvo Pentas lönsamhet förbättrades.

900 tjänstemän och konsulter har slutat inom Volvokoncernen sedan ledningen aviserat att i allt 4 400 tjänster skall bort. Förutom personal skall kostnaderna dras ned i år. Men produktivitet och effektivitet skall höjas, skriver Olof Persson i sin kommentar till årets första kvartalsrapport.

Jämfört med sista mars i fjol hade AB Volvo drygt 2 000 färre tillsvidareanställda vid samma datum i år till 93 500. Och antalet visstidsanställda konsulter har minskat med drygt 600 till närmare 14 200.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.