Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I morgon införs flygskatten – men effekten är osäker. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Osäker effekt av flygskatten

Den nya flygskatten ska få svenskarna att flyga mindre. Men någon större effekt på sommarens resande har skatten inte haft, enligt de stora reseföretagen.

I morgon träder den nya flygskatten i kraft. Men flygbolagen har redan tidigare lagt skatten på biljettpriset för resor efter den 1 april. När den lagts på varierar mellan bolagen – vissa började redan i höstas, andra för ungefär en månad sedan. SAS har tagit ut skatten sedan årsskiftet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Därmed borde effekten av flygskatten redan ha börjat synas i form av en dämpad efterfrågan på flygresor.

Stark nedgång saknas

Men flygbolagen SAS och Norwegian har än så länge inte märkt någon effekt av skatten, men uppger samtidigt att det är för tidigt att säga om den kommer att påverka. Båda bolagen säger också att de kan komma att behöva sänka sina priser för att kunna ta ut skatten.

På Ticket Privatresor har antalet bokningar som avser resor från den första april och fram till kommande årsskifte minskat med ungefär 3 procent jämfört med förra året. Men företaget är försiktigt i sina slutsatser om orsaken.

- Den ökade skatten slår ju framförallt på långresorna men det är lite för tidigt att säga något om det eftersom de flesta långresorna sker under vinterhalvåret. Nu handlar det om Europasäsongen och där ser vi en liten men tydlig nedgång, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor, och tillägger att nedgången också kan bero på allmän oro för exempelvis höjda räntor och fallande bostadspriser.

I utredningen om en svensk flygskatt, där skatten föreslogs bli något högre, bedömdes att nedgången på inrikesflyget skulle bli cirka 4 procent och ungefär 1,5 till 2 procent på resor i övrigt.

Flyttar flygandet

Frågan är alltså om det verkligen kommer att ske. Och även om flygandet minskar är effekten oklar, enligt Konjunkturinstitutet (KI).

- Flyget ingår i EU:s system för utsläppsrätter och därför finns det ett tak på koldioxidutsläppen redan. Lägger man på en skatt i Sverige så minskar flygandet här och utsläpp från just de flygen. Men mängden utsläppsrätter är konstant, vilket gör att dessa utsläppsrätter kommer att användas på annat håll i Europa, säger Svante Mandell, forskningschef inom miljöekonomi på KI.

Enligt Mandell innebär det att någon total minskning av koldioxidutsläpp inte kommer att ske även om flygandet minskar som en följd av en svensk flygskatt. Men just detta resonemang gäller enbart flygningar inom EES-området (EU samt Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz).

För den som avstår en flygning till Thailand, eller annat land utanför EES, ser det annorlunda ut.

- Då har det en påverkan, då minskar de globala utsläppen, säger Mandell.

Viktig symbol

Men flygskatten handlar även om symbolik.

- Jag tycker också att det är viktigt att våga gå i framkant och utmana och då säga att vi måste ha samma typ av skattesystem för flyget som på andra transportslag. Genom att införa det på nationell nivå så får man trovärdighet att föra debatten mot internationella överenskommelser, säger Johan Kuylenstierna, nyss avgången vd vid Stockholm Environment Institute (SEI).

Kuylenstierna ser dock ett problem med en skatt: pengarna går rakt in i statsbudgeten.

- Jag tycker att man skulle testa avgifter som går till forskning och utveckling av framtidens bränslen, säger Johan Kuylenstierna.