Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
DFDS Seaways är några av de som drabbade av personalbrist i Göteborgs roro-hamn under veckan (roro, efter engelskans roll on, roll off, alltså rulla på, rulla av). Bild: Per Wahlberg

Oro stor efter personalbrist i hamnen

Efter flera kvällar med extremt lite arbetskraft i Göteborgs roro-hamn vittnas om oro bland kunderna.
– Vi för samtal med kunder om hur vi ska undvika produktionsstopp för lastbils- och bilfabriker, säger Morgan Olausson, vd för DFDS Seaways.

Måndag, tisdag och onsdag denna vecka har bemanningen kvällstid varit ovanligt tunn i Göteborgs roro-hamn. Där brukar normalt ett 60-tal skriva upp sig som tillgängliga för arbete, men under denna veckas 3 första dagar har endast 3-7 personer listat sig, enligt Roro-terminalens vd Björn Wånge, som menat att det sannolikt är Hamnarbetarförbundet som genomfört någon form av protestaktion, något som facket själva nekar till.

LÄS MER: Personalkris i hamnen – bara tre ville jobba

Bland dem som drabbats av bekymren på kvällstid i roro-hamnen finns DFDS Seaways, berättar företagets vd Morgan Olausson. Sex dagar i veckan avgår DFDS till England med roro-fartyg. Fartyg som normalt lastar lite över 290 trailrar har fått lämna Göteborg med endast 24 eftersom man måste hålla turlistan.

– En katastrof för våra kunder, för industrin, säger Olausson.

"Skapar väldigt mycket oro"

DFDS fraktar till stor del bilmaterial, bland annat mellan Göteborg och Gent i Belgien där Volvo Cars har sin bilfabrik. Andra kunder är AB Volvo.

– Vi hade gott om trailrar kvar i land och för nu samtal med kunder på daglig basis om hur vi ska prioritera laster för att undvika produktionsstopp för lastbils- och bilfabriker och andra, säger Olausson till GP vid lunchtid på onsdagen.

– Det skapar väldigt mycket oro naturligtvis. Industrin, tredjepart, drabbas oerhört hårt av detta. För många kunder blir det extrakostnader då man inte vågar lita på systemet och kanske skickar bilar via kontinenten och gör andra lösningar. Det enda vi vill just nu är att vi ska återgå till stabil service och behålla förtroendet från tredje man. Man är dock väldigt tacksam för det stöd man har från industrin, som ju även påverkats tidigare i Göteborgs hamn.

Stefan Elfström på Volvo Cars pressavdelning kommenterar situationen:

– Volvo Cars har inte påverkats av det här, men vi följer utvecklingen i hamnen och hoppas på en konstruktiv lösning.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.