Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Världsekonomiskt forums årsmöte i Davos präglades av dystra prognoser och oro för handelskrig och brexit. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Oro för global tillväxt breder ut sig

En våg av tillväxtoro har börjat sprida sig över finansvärlden. Dyster statistik, sänkta prognoser och ett Davosmöte präglat av oro för handelskrig och brexitkonsekvenser har sänkt stämningen.

- Det har varit otroligt mycket snack om brexit och sedan det här potentiellt eskalerande handelskriget mellan USA och Kina. Det får ju väldigt många varningsklockor att ringa, säger EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström när hon summerar årets upplaga av Världsekonomiskt forums årsmöte i Davos.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trögare tillväxt

Davosmötet, som avslutades i fredags, har samtidigt präglats av en flod av dystra prognoser och oväntat svag statistik.

- Vi rör oss gradvis mot en trögare tillväxt 2019–2020, säger Andrea Iannelli, investeringschef och räntespecialist på fondjätten Fidelity International i London.

Inbromsningen kommer efter ett 2018, där tillväxten dopats av stora skattesänkningar i USA vars engångseffekter nu ebbar ut, enligt Iannelli. Han räknar med en ganska tvär inbromsning i USA och tror att Kina måste stimulera mer under året – bland annat då USA-tullar slår mot ekonomin.

- Vi tror inte att tullarna är något tillfälligt fenomen. Det står mycket på spel där, säger han.

I grunden är tullarna enligt Iannelli ett sätt för USA att hejda utvecklingen mot att Kina petar USA från tronen som världens största ekonomi. Och för exportberoende EU-länder som Sverige innebär handelskonflikten mellan USA och Kina en kraftig bromskloss för tillväxten.

Hot om USA-tullar

Samtidigt finns ett oberäkneligt hot om nya USA-tullar, denna gång mot EU:s bilindustri. En federal utredning, beställd av USA:s president Donald Trump, ska vara klar i mitten av februari.

- Fokus i USA:s politik kan ändra sig snabbt. I dag är det Kina och i morgon kan det vara Europa igen. Det är viktigt att komma ihåg. Det kan få stora konsekvenser, säger Iannelli.

Han påminner om att bilindustrin är en avgörande del av Europas ekonomi. Tullarna skulle därmed inte bara slå mot direkt exponerade företag, anställda hos biltillverkare och underleverantörer utan mot hela ekonomin.

EU-kommissionären Cecilia Malmström har dock inte gett upp hoppet om att undvika nya USA-tullar. Hon hoppas i stället på ett avtal med Trumpregeringen om att slopa alla tullar på industrivaror, inklusive bilar.

- Det är klart att vi är oroliga. Vi är oense med USA om en hel del. Men det finns saker som vi skulle kunna arbeta mer med, säger hon.

Regelsamverkan för produktsäkerhet och tester mellan EU och USA är ett spår, som hon diskuterat med USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer i en serie möten.

- Det skulle betyda väldigt mycket för företagen på båda sidor. Det är ju mycket pengar som går till dubbla tester, säger hon.

Miljardbelopp för båda sidor

Vid sidan av det pågår ett sedan ett års tid möten, där även Japan deltar, för att uppdatera WTO-reglerna. Det handlar bland annat om att hitta vägar att hantera Kinas massiva statsstöd till industrier och påtvingade teknologiöverföringar.

- Sedan är det frågan om ett mindre handelsavtal med USA med fokus på industritullar, säger hon.

Det skulle för EU:s del innebära att tullar på i snitt 4,2 procent tas bort på allt från kläder till maskinutrustning och bilar från USA, enligt Malmström. Fisk skulle också kunna ingå, men inte jordbruksprodukter.

- Det är miljardbelopp för båda sidor, säger hon.

Malmström har efter en serie samtalsrundor med Lighthizer bett EU:s medlemsländer om ett mandat för ett sådant avtal. Lighthizer måste samtidigt få samma typ av mandat i USA.

- Det skulle kunna gå på några månader, en sådan förhandling tror jag, säger hon.

Därmed skulle hon kunna hinna med det innan en ny EU-kommission tillträder, vilket ska ske i november i år.