Oro för överetableringar i handeln

ANNONS
|

Med sina 50 000 kvadratmeter detaljhandel i Allum, i Partille centrum, öppnar norska Steen & Ström för en upptrappning av konkurrensen om kundernas köpkraft.

Att köpkraften är, och under en längre tid har varit, stark visar statistik över konsumtionen. För tionde året i rad kommer svenskarna med all sannolikhet att, när handelsåret 2006 summeras, återigen visa en ökad köpförmåga.

På Handelns utredningsinstitut (HUI) vill man hissa en liten varningsflagga för framtiden.

HUI, spår visserligen att konsumtionsökningen 2006 blir den starkaste på flera år och att detaljhandeln fortsätter öka i samma takt som förra året. Däremot är prognosen för 2007 något annorlunda, då en avmattning av ökningstakten skönjs.

ANNONS

- Man måste fråga sig hur länge den här konsumtionen kan hålla i sig, och vad som händer när köpkraften inte är lika stark som nu, säger Fredrik Bergström, vd på HUI.

Detaljhandelskonsulterna ZÖK i Göteborg tror dock på en tillväxt i konsumtionen på cirka tre till fyra procent per år under minst fem år framåt.

För Steen & Ström, och andra aktörer som väljer att satsa inom köpcentrumsegmentet, gäller det att blicka framåt fem till tio år för att se om det finns utrymme för mer köpkraft. Och hur mycket av köpkraften som går att vinna i konkurrensen med andra.

HUI har försökt analysera vad som driver konsumenternas, relativt sett, nyväckta köplusta.

Digitaliseringen av hemmen är en orsak, heminredningstrenden en annan. Hemelektronikbranschen är en stark pådrivare med ständigt nya produkter som lockar till köp. Men frågan är om etableringar av nya handelsplatser i sig lockar kunderna att spendera mer än annars.

- Det är en intressant teori och det bidrar säkert till att siffrorna konstant går uppåt, säger Fredrik Bergström.

Samtidigt ökar kraven på handelsplatserna, kunderna väljer alltid det nyaste och mest fräscha köpcentrat. Nyetableringarna har, enligt Fredrik Bergström, en fantastisk förmåga att dra till sig kunderna.

ANNONS

- Renoveringstakten har ökat, det krävs oftare nya grepp och nya ytor för att locka kunderna, säger Fredrik Bergström.

Allum ökar i dag antalet stora handelsområden i Göteborg till sju, förutom Allum är det City (inom Vallgraven plus Avenyn), Bäckebol, Backaplan, Kållered, Frölunda Torg och Högsbo/Sisjön som räknas dit.

Satsningen i Partille har inneburit att aktörernas handelsyta har vuxit med 35 000 kvadratmeter till 500 000. Inom de närmaste åren kommer de nämnda handelsplatserna sannolikt att ha utökat med ytterligare130 000 kvadratmeter.

2005 sålde klädfackhandeln kläder för 44 miljarder

Kunderna köpte förra året kläder för 53 miljarder kronor (inklusive köp av kläder utanför fackhandeln)

Handelns utredningsinstituts prognos för 2006 visar en konsumtionsökning på 3,2 procent i år.

Prognosen visar att detaljhandeln ökar med fem procent i år.

På sex år har göteborgarna sammanlagt fått mer än 4 miljarder mer att spendera.

På fem år har handeln i Göteborg skapat 2 600 nya heltidsjobb.

ANNONS