Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Beskyllningarna haglar i hamnkonflikten - på måndag kommer medlarnas bud.

Ordkriget i hamnen trappas upp

Skeppsmäklareförening tycker att det är dags att Hamnfyran i Göteborg "växer upp" och tar hängavtalet. "Då får vi ingen chans att påverka alls", svarar Hamnarbetarförbundet.

På måndag ska Hamnarbetarförbundet i Göteborg, Hamnfyran, och arbetsgivaren APMT svara på Medlingsinstitutets bud för att försöka få ett slut på den långa och infekterade hamnkonflikten i containerhamnen. Samtidigt har Hamnarbetarförbundet lagt ett nytt övertidsvarsel från och med måndag, som kommer att gälla i en och en halv månad.


Sveriges Skeppsmäklareförening gick ut i en debattartikel med frän kritik mot Hamnfyran, uppmanade förbundet att teckna hängavtal – och ifrågasätter om det är makten att paralysera hamnverksamheten med varsel som man är ute efter?
- Jag hoppas att jag har fel. Men bollen ligger just nu hos Hamnarbetarförbundet. Man får uppfattningen att det vill ha allt – men inte ge upp något. Det vill inte ge upp möjligheten att kunna varsla med sju dagars varsel, för att det ger en bättre position, säger Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklareförening.


- Det är dags för Hamnfyran att växa upp. Ta hängavtalet och visa att ni är värdiga att vara på svensk arbetsmarknad, säger Berit Blomqvist.


Skälet till Skeppsmäklareföreningens massiva kritik är att en rad av medlemmar drabbats av stora intäktsbortfall i januari och även februari på grund av Hamnfyrans stridsåtgärder i hamnen.
- Detta handlar om oberoende linjeagenter, vanliga små Göteborgsföretag, med företagare som bara skulle kunna drömma om en månadslön på 50 000 kronor, säger hon.
Enligt Skeppsmäklareföreningens research tjänar en hamnarbetare nära 50 000 kronor i månaden med alla tillägg inräknade.


Skeppsmäklareföreningen är också djupt oroad av att det diskuteras i New York, Taipei och Shanghai om alternativ till Göteborgsanlöp. 


Peter Annerback, ordförande i Hamnfyran i Göteborg, konstaterar att debattartikeln innehåller en del sakfel.
- När Transports kollektivavtal gick ut i april i fjol erbjöd vi APMT att skriva avtal med Hamnarbetarförbundet med exakt samma avtal som Transport hade innan, med märket som höjning. Det ville man inte, säger han.


Därefter tecknade arbetsgivarorganisationen Svenska Hamnar, där APMT ingår, avtal med Transport. Upp mot 85 procent av alla hamnarbetare i containerhamnen tillhör Hamnarbetarförbundet.
- Det är helt otroligt att påstå att ett hängavtal med Transport skulle vara lika bra. Med ett hängavtal har du ingen möjlighet att påverka alls, då sätter den andra parten spelreglerna helt, säger Peter Annerback.


- I den bästa av världar, om du har en arbetsgivare som vill komma överens, kan du vara med och påverka. Om du inte har det, kan du inte påverka ett dugg, säger han.


Hur ser ni på att skeppsmäklarna drabbas?
- Det är aldrig roligt att någon blir drabbad. Men det är inte bara tredje part som drabbas, de som är på arbetsplatsen drabbas också och för oss handlar det om säkerhet. För oss är det inte en pengafråga, utan det är om överlevnad.


Talar du om fysisk överlevnad eller som fackförbund?
- Det går hand i hand. Det har med arbetsvillkor och arbetsmiljö att göra. Om du bara kan jobba tio år här för att arbetsmiljön är så jävla dåligt, så är det ett problem för oss som fackförbund, säger Peter Annerback.


Stridsåtgärderna i containerhamnen har pågått från och till under snart ett års tid, vilket i sin tur drabbar exportföretagen som klagar. Fler politiska utspel har också gjorts om att lagstiftningen måste förändras så att hamnverksamheten inte ska stoppas.


Enligt Peter Annerback så slutade kontakten med APMT att fungera januari 2016. Dessförinnan hade Hamnarbetarförbundet kunna bestämma vilka medlemmar det ville ha med på förhandlingar om bland annat arbetstider.
- Om man inte vill komma överens utan bara peka med hela handen, då uppstår problem, säger Peter Annerback.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.