Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Order på 250 000 bilar till Nevs

Nevs har tecknat ett avtal med kinesiska Panda New Energy som innebär att Nevs ska leverera 250 000 elbilar, varav 150 000 med koppling till produktionen i Trollhättan.

Avtalet gäller 150 000 9-3 sedan elbilar fram till 2020. Utöver detta omfattar avtalet även 100 000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag närstående Nevs och Nevs ägare. Avtalets totala värde uppgår till omkring motsvarande 100 miljarder svenska kronor uppger Nevs i ett pressmeddelande.

Enligt kommunikationschefen Mikael Östlund kommer avtalet att leda till ett större antal nyanställningar under nästa år.

– Vi ska leverera målade karosser som sedan slutmonteras i fabriken i Kina, som håller på att byggas nu. Jag vågar inte säga exakt hur många vi behöver anställa, men det handlar om hundratals personer, säger han till TT.

Panda New Energy fokuserar på att leasa ut miljöfordon för olika typer av mobilitetslösningar. Panda samarbetar med flera företag som erbjuder tjänster med miljöbilar som en del i transport- och tjänstelösningar i Kina, och siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar.

– Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar, säger Stefan Tilk, vice ordförande Nevs i pressmeddelandet.

Läs även: Nevs satsar miljarder på nya elbilar

– Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan. Som delaktiga i den framväxande marknaden för miljöfordon är vi tacksamma att få bli en partner till Nevs, som delar vårt engagemang för miljön, säger Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.

Det är oklart om det kommer att vara Saab-bilar som rullar ut ur fabrikerna när produktionen väl drar i gång.

– Vi kommer i god tid innan vi lanserar modellen vara tydliga med vad den ska heta. Den dialog vi för med Saab för vi med dem. Sedan kommer vi i god tid innan vi ska lansera våra första elbilsmodeller vara tydliga om namnfrågor och allt annat som finns i ett varumärke, säger kommunikationschefen Mikael Östlund.

Enligt Östlund kommer Nevs med start år 2017 också att börja bygga elbilar även för den svenska marknaden.

– För våra nya modeller, som bygger på helt nyutvecklad arkitektur som är mer optimerad för elbilar redan från början, har jag inget igångsättningsdatum för den första modellen. Men det kommer att ske i Trollhättan för Sverige och Europa och i Kina för den kinesiska marknaden.

Utvecklingen av elbilar är prioriterat av Kina och det här ligger helt i linje med den kinesiska regeringens planer, menar Frederic Cho, Kinabedömare och vice ordförande i Sweden-China Trade Council.

– På något sätt måste det finnas en koppling till regeringens industripolitik. Det här är en inte så lite hyfsad ambition, säger han.

Läs även: Här är Nevs nya bilar

– Det är fantastiskt roliga nyheter, även om vi har vetat om det ett tag, säger Ronnie Hermansson, ordförande för Unionens fackklubb på Nevs i Trollhättan.

Han säger att ordern innebär att man har fått ett kontrakt på redan befintligt planerat antal för leverans till Kina.

– Det är en jätteorder, det är en av de största affärer som har gjorts i svensk industrihistoria.

Dock menar han att det inte kommer att betyda så många nya arbetstillfällen utöver de som annonserats tidigare. Redan nu anställer Nevs i Trollhättan ett femtiotal personer i månaden.

– Mängden folk är nog varken större eller mindre än enligt plan. Den stora skillnaden är att vi kan få en större inkomst på den serien som vi gör, säger Hermansson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.