Ahmad Karimnejad på Royal pizzeria är den som tagit initiativ till ett upprop mot Onlinepizza.
Ahmad Karimnejad på Royal pizzeria är den som tagit initiativ till ett upprop mot Onlinepizza.

Onlinepizza svarar på kritiken

ANNONS
|

Anders Signell har varit vd för Onlinepizza under två och ett halvt år.

- Jag vet inte om 13 procent är mycket eller lite, vår affär är inte att snuva restaurangerna, vår affär är att ge dem fler ordrar och känner de inte att de får det, ja då vet jag faktiskt inte varför de år efter år fortsätter att arbeta med oss, säger han.

Läs också:Rasar mot Onlinepizza

Han understryker att Onlinepizza inte tar tretton procent på pizzeriornas hela omsättning, utan bara på den extra försäljning via nätet som företaget förmedlar.

- Den extra pizzan vi levererar har en extremt hög vinstmarginal, eftersom pizzeriorna ändå betalar för personal och lokal. Ytterligare en pizza medför bara en rörlig kostnad i form av ingredienser, menar Anders Signell.

ANNONS

Hur mycket kan man ta för den här extraförsäljningen, var går smärtgränsen?

- Det finns aktörer som tar 35 procent. Det är inte vi intresserade av, vi tror att det här är en win-win-situation.

Pizzeriaägarna håller inte med, 44 stycken börjar tycka att det inte längre är värt pengarna.

- Det kan jag inte göra något åt. Det är upp till var och en att göra det beslutet.

Känner du till att det finns missnöje hos pizzeriorna över höga avgifter?

- Jag har hört talas om att det är flera restauranger som tycker att vi tar för mycket betalt. Men huruvida de försökt få tag på mig, det känner jag inte till.

Jag har hört att ni har planer på att höja avgiften till femton procent nästa år?

ANNONS

- Det har vi inte, det är nog en konkurrent som sprider rykten tror jag. Brukar vara det bästa sättet att få restaurangerna upprörda.

Så ni ska inte höja avgiften till nästa år?

- Det finns inga såna planer, nej.

Ni gjorde 12 miljoner i ren vinst förra året. Vad ska ni ha alla avgifter till?

Innan Anders Signell svarar på frågan poängterar han att pizzerian gör en fyra gånger så stor vinst per pizza jämfört med Onlinepizzas avgift.

- Vi gör marknadsföring, det investeras hela tiden för att växa.

Ja, men tolv miljoner är ju vinst efter investeringar.

- Ja just det, men det är ju inte så att vi plockat ut dem, det återinvesteras nästa år. De går inte till nån ägare som sitter och kammar hem pengarna. Men det finns investerare som betalade en stor summa pengar för Onlinepizza och de vill ju ha sina pengar tillbaka, det är inget konstigt.

ANNONS

Anders Signell tycker inte att han behöver redovisa för bolagets avkastningskrav.

Varför var avgiften mycket lägre när ni startade er verksamhet?

- Ja du, det var en jättebra fråga. Prissättning kan vara en strategi i sig. Precis som några av våra konkurrenter försöker erbjuda samma tjänst för mindre pengar. Men då går mindre pengar till marknadsföring och den kostnaden är extremt hög.

Att Onlinepizza skulle höjt sin avgift till tretton procent utan att först informera om prishöjningen tillbakavisas av Anders Signell.

ANNONS