Digitala böcker tar över när försäljningen av tryckta böcker minskar. Arkivbild
Digitala böcker tar över när försäljningen av tryckta böcker minskar. Arkivbild

Oklar effekt av sänkt moms på digitalböcker

Om drygt två månader sänks momsen på digitala böcker. Effekten blir skärpt konkurrens för den traditionella bokhandeln, säger en forskare. Inte alls hävdar branschen som tror på oförändrade priser.

ANNONS
|

I många år har momsen på digitala tidningar och böcker varit 25 procent, samtidigt som tryckta böcker och tidningar bara har haft 6 procents moms. Både tidningsbranschen och bokbranschen har kämpat för sänkt moms på digitala publikationer.

Ett hinder har varit att EU har motsatt sig sänkt digitalmoms men i höstas gav EU med sig efter krav från den svenska regeringen. I mars blev det klart att momsen sänks vid halvårsskiftet från 25 till 6 porcent.

Delade meningar

Det råder dock delade meningar om vad som sker när det blir samma låga momssats för alla publikationer, tryckta och digitala.

ANNONS

- Den sänkta momsen på digitala böcker innebär skärpt konkurrens för bokhandeln och för tryckta böcker. Många oroar sig för att den sänkta momsen på digitala böcker kan få negativ inverkan på de tryckta böckerna, säger Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Det är de digitala böckerna som står för all tillväxt inom bokbranschen och numera är fyra av tio sålda böcker digitala.

- Det gör momsfrågan ännu mer viktig än tidigare, säger Wikberg.

Men alla håller inte med honom om att tryckta böcker och traditionell bokhandel möter en tuffare verklighet när digitalmomsen sänks.

- Det blir ingen skillnad. Det som är stort i dag är de digitala prenumerationstjänsterna. Jag tror inte att de kommer att sänka sina priser när momsen sänks och därmed påverkas inte den traditionella bokhandeln, säger Mats Ahlström, ordförande i branschorganisationen Svenska bokhandlareföreningen.

ANNONS

Låg förtjänst

Inte heller Kristina Ahlinder, vd för Svenska förläggareföreningen, tror att den sänkta digitalmomsen skapar en tuffare marknad för tryckta böcker eller traditionell bokhandel.

- Priset på digitala böcker är redan lågt, förtjänsten på varje såld digital bok är betydligt lägre än för tryckta böcker. Det är inte säkert att priset på digitala böcker kommer att sjunka särskilt mycket när momsen sänks. Sänkt digitalmoms missgynnar inte tryckta böcker, säger Kristina Ahlinder.

TT

Fakta: Digitalt ökar snabbt

Under 2018 ökade den totala försäljningen av böcker med 4,9 procent. Internetbokhandeln, till exempel Adlibris och Bokus, ökade med 5,8 procent. Digitala tjänster som innebär att man abonnerar på böcker som man oftast har under en begränsad tid, till exempel Nextory och Storytel, ökade med hela 33,4 procent.

Samtidigt minskade försäljningen i den traditionella, fysiska, bokhandeln med 5,2 procent. Försäljningen av böcker i dagligvaruhandeln minskade med 5,9 procent.

Att de digitala böckerna växer på de tryckta böckernas bekostnad blir ännu tydligare om man mäter i antal sålda exemplar i stället för i kronor och ören.

Den fysiska bokhandeln sålde 5,5 procent färre böcker och dagligvaruhandeln sålde 8,8 procent färre böcker under 2018. Internetbokhandeln ökade sin försäljning med 6,8 procent. De digitala abonnemangstjänsterna ökade med 44,9 procent.

Källa: Svenska Förläggareföreningen

ANNONS