Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Oii köps upp av Babyshop

Oii Design, som är en e-handel för barnkläder, har blivit uppköpta av Babyshop. Tillsammans satsar de på att bli Europas ledande nätbutik för barnkläder.

När jag kliver in genom dörren i det gamla sockerbruket i Klippan möts jag av ett berg av flyttkartonger. Fram till i somras fanns här en butik där man kunde köpa Oiis kläder. Nu har hela ytan förvandlats till ett tillfälligt lager.

- Jag mår faktiskt lite dåligt av det. Det känns inte så designmässigt. När vi startade var det jag, en praktikant och några flyttkartonger med kläder. Nu finns här 1 500 flyttkartonger, säger grundaren Pierre Chamat.

När jag besöker Oii gör Magnus Fredin sin första dag som ny vd efter uppköpet av Babyshop. Babyshop har i sin tur det norska riskkapitalbolaget Verdane i ryggen.

Magnus Fredin sitter i en soffa med sin dator.

- Vi ska bli bäst i Europa och har en aggressiv expansionsplan. Barnkläder på nätet är fortfarande en omogen bransch, samtidigt som e-handel är en bransch som ger stora skalfördelar, man tjänar på storlek och volym, säger han.

Det var när Pierre Chamat fick barn som han började undra varför utbudet av barnkläder var så likriktat. Vid sidan av sitt vanliga jobb som AD började han sätta ihop en e-handelssajt med designkläder för barn. Tanken var att man här skulle hitta kläder som inte alla andra hade.

Men att sälja andras varumärken var inte det lättaste. I början gick det trögt. Har ni ingen riktig butik? Glöm det. Eller ring tillbaka om ett år, var responsen när Pierre Chamat hörde av sig till klädföretagen.

- Det var först när vi fick Acne som det började rulla på.

I dag säljer Oii långt över 100 designers. De satsar särskilt på lokala varumärken, runt tio kommer från Göteborg, till exempel Modéerska huset och Varmiso.

Försäljningen tog snart fart. Pierre Chamat tror att en lyckad sökordsoptimering var en anledning att kunderna hittade till sajten.

- Vi har byggt vår sajt utifrån sökord: googlar du barnkläder kommer vår sajt högt upp. Vi försöker helt enkelt hjälpa slutanvändaren att hitta det dom söker efter, genom att servera relevant information.

Kläderna är inte uppdelade på flickor och pojkar. En del kunder är irriterar sig på det.

- Jag tycker inte kön är något man behöver markera. Men det går att kryssa ut klänning och kjol. Annars har vi mycket killkläder, antagligen för att jag har två söner själv.

Om Pierre Chamat visste hur man bygger en användarvänlig sajt så var han inte lika slipad i logistik. Ett system för lagret växte fram efterhand. Först när de anställde en erfaren lagerchef och hon utbrast herregud, såhär kan ni inte jobba, började de följa ett mer standardiserat system.

Att sälja designkläder för barn är inte helt okontroversiellt. Med jämna mellanrum får Pierre Chamat försvara vad han håller på med.

- Jag tänker att många kanske köper 90 procent av barnens kläder på de stora kedjorna. Men det kan samtidigt vara kul att ha lite speciella plagg, som inte alla andra har. Och att köpa en jacka som används varje dag för 1 000 kronor tycker jag är ekonomiskt försvarbart.

De riktigt dyra märkena, som till exempel Marc Jacobs, hör inte till storsäljarna. Men ett dyrt märke kan locka kunder att köpa lite dyrare än vad de tänkt sig från början.

Det är enkel psykologi: Tittar du först på en Marc Jacobs-jacka för 3 000 kronor tycker du kanske att en jacka för 1 000 kronor känns billig, fastän du från början bara tänkt lägga 700 kronor.

- Vi jobbar mycket med priser i tre nivåer, och många väljer mittemellan. Vi är ju landet lagom.

Hittills har inte Oii visat svarta siffror i bokslutet. Förra året omsatte företaget 19 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,3 miljoner. Nästa år är målet att gå med vinst.

- Fokus har varit tillväxt, att ta marknadsandelar och göra en riktigt bra sajt. Och det kostar att växa snabbt.

Pierre Chamat har spelat högt. För att få loss pengar fick han belåna den egna villan. Fram till i somras har han jobbat extra som frilansande AD. Under senaste året har han jagat investerare.

Nu när finansieringen är på plats är målet att ge sig utomlands. I somras lanserade Oii en rysk sajt.

– Men vår näst största marknad är faktiskt Sydkorea. Det är några av våra varumärken som blivit väldigt populära där.

Oii Design

Gör: E-handel för designade barnkläder

Omsättning 2012/13: 19 miljoner

Vinst före skatt: -1,3 miljoner

Antal anställda: 8

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.