Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

I Sätra utanför Gävle finns Coops första obemannade butik, Coop Mini.
I Sätra utanför Gävle finns Coops första obemannade butik, Coop Mini. Bild: Pontus Lundahl/TT

Obemannade butiker – trend som växer

Teknik i stället för personal kan vara räddningen från butiksdöden på landsbygden. Nu öppnas alltfler obemannade butiker.

Sofia Grensund bor några kilometer utanför Mora, och måste åka genom hela centrum för att komma till de stora matbutikerna. Men sedan en tid finns en liten obemannad butik nära hennes bostad. Genom en app och bank-id öppnas dörren, man skannar själv med mobilen och betalningen sköts också via appen.

– Vi använder butiken mest för att kompletteringshandla, sådant som mjölk eller bröd. Men det blir inte så jätteofta, säger hon.

Butiken är dock en fin service, tycker hon. Prisnivån är möjligen lite högre än i större butiker, men för många är den mycket värdefull, konstaterar hon.

– Där finns nästan allt. Folk handlar gärna där, säger hon.

Lifvs, företaget som driver butiken i Mora och ytterligare 23 runtom i landet, har stora planer. Inom ett par år ska det finnas 300 små upplysta butiksmoduler på platser där det annars inte finns någon möjlighet att köpa mat. Kedjan startade 2019.

– Vårt koncept innebär att återinföra service där den behövs som mest, säger Daniel Lundh, en av grundarna av Lifvs.

Tusentals platser runtom i landet utan butiker har identifierats, berättar han. Enligt Lifvs etableringsplaner ska det bo minst 1 000 personer inom en radie på 15 kilometer för att butiken ska kunna bära sig, alternativt att det finns ett flöde av folk från exempelvis en tågstation.

Lifvs butiker drivs i kluster, förklarar Daniel Lundh. Fyra till fem butiker kan skötas tillsammans.

1 000 bofasta

Frågan är hur det går med lönsamheten för Lifvs butiker med så små underlag. Daniel Lundh vill inte berätta om några omsättnings- eller resultatsiffror.

– Vi är nöjda, eller mycket nöjda, med ungefär hälften av våra butiker. Den andra halvan har en bit kvar att gå. Men vi lär oss massor, säger han.

Förutom Lifvs finns andra aktörer, exempelvis Ica i liten skala, och kedjan Auto-mat.

I Gävle har Coop just öppnat sin första obemannade butik. Den ligger i ett bostadsområde, och syftet är att testa både teknik och kundernas vilja att köpa mat utan personal, berättar Stina Thorgerzon, ansvarig för butiksutveckling inom Coop.

– Vi ser stora möjligheter att etablera butiker på orter där det i dag inte finns butiker, säger hon.

Men det är varje konsumentförening som lokalt bestämmer om butiken ska bli av, förklarar hon.

Just nu finns stort intresse inom Coop, och ytterligare en modul finns färdig och redo att placeras ut, berättar Stina Thorgerzon. Men var den kan hamna är inte klart ännu.

Pressbyrån har just startat sin andra obemannade butik, men här är konceptet lite annorlunda än Lifvs, Coops och de andras system med app och skanning.

Pressbyråbutikerna ligger i citylägen, och liknar Amazon Go:s modell där köpen automatiskt registreras genom kameror i taket och vågsensorer i hyllorna, berättar Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience, Sverige, som är franchisegivare åt Pressbyrån och 7-Eleven.

– Vår målbild är att det ska kännas enkelt, och att man inte ska behöva lägga tid på betalningsmomentet.

Kunden loggar in genom att scanna en QR-kod. Inne i butiken registrerar vågsensorerna tillsammans med kamerorna köpet och kopplar rätt produkt till rätt kund. Kunden kan promenera ut ur butiken utan att behöva märka av någon betalning, men pengarna går över från kunden till butiken.

– Innan man går ut får man godkänna köpet, vilket ger kunden en extra kontrollmöjlighet.

Hon ser inte att de obemannade Pressbyråbutikerna kommer att slå ut de bemannade på sikt.

– Inom den närmaste framtiden kommer de obemannade butikerna fungera som ett komplement, säger Maria Isaksson.

Svinn och snatteri

Kanske kan man undra hur det blir med svinnet och stölderna i de obemannade affärerna. Inte värre än i andra butiker, försäkrar både Daniel Lundh och Maria Isaksson.

– Kunden är inloggad och när kunden plockar en produkt från hyllan så hamnar den automatiskt i varukorgen, vilket försvårar stölderna, säger Maria Isaksson.

– Alla butiker har svinn, men det ligger på den nivå vi räknat med, säger Daniel Lundh.

Är det kanske så här alltfler av oss kommer att handla vår mat framöver? Nej, inte på bred front, tror Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel. Hon ser inte de obemannade affärerna som ett hot mot de större kedjornas butiker, förklarar

– Det blir ytterligare en kanal, ett komplement. Ur ett glesbygdsperspektiv är det inte oviktigt, men det är inga fullsortimentsbutiker.

Johanna Cederblad/TT

En av Lifvs 24 butiker med ca 200 varor i sortimentet. Arkivbild.
En av Lifvs 24 butiker med ca 200 varor i sortimentet. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT
I Coops butik, Coop Mini kan kunder dygnet runt öppna och betala med Bank ID.
I Coops butik, Coop Mini kan kunder dygnet runt öppna och betala med Bank ID. Bild: Pontus Lundahl/TT

Teknik och internetuppkoppling är en förutsättning för obemannade butiker. Lösningarna ser lite olika ut, men bygger på att kunden via sin telefon kan identifiera sig och gå in i affären. Varorna registreras via skanning eller som i Pressbyrån, med kameror.

Källa: Coop, Pressbyrån och Lifvs