Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nyvaknat intresse för specialkaffe

Kafferosteriet är det nya mikrobryggeriet – de ploppar upp lite varstans. Per Nordby hade jobbat som kafferostare i flera år när han i vintras kände att det var dags att starta eget.

Efter år av latte, macchiato, ristretto och espresso vinner bryggkaffet mark. Och med bryggkaffets återtåg har det blivit viktigare att veta varifrån kaffet kommer, vilka bönor det består av och var det är odlat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

2004 startade rosteriet Johan & Nyström i Tullinge utanför Stockholm, och riktade in sig helt på specialkaffe. I deras fotspår har det dykt upp en flora av mikrorosterier.

– Jag vet tre, fyra stycken som har öppnat bara i år, säger Per Nordby.

Själv har Per Nordby alltid varit intresserad av kaffe. Kanske är det hans mammas fel. Mamma och son har druckit tio- och fyrakaffe ihop så länge Per kan minnas.

Efter gymnasiet började han jobba på kafé och var med när espresson slog igenom på bred front i slutet av 90-talet. 2003 började han jobba på da Matteo i Victoriapassagen och var med och byggde upp deras rosteri på Vallgatan.

2011 tog Per ett sabbatsår och reste runt i Central- och Sydamerika för att träffa kaffeproducenter. Med dessa nya kontakter och ett nätverk han byggt upp under flera år i branschen kändes det dags att ta nästa steg: att börja rosta kaffe på egen hand under namnet Kafferostare Per Nordby.

Per handlar mycket kaffe från Central- och Sydamerika, men också från Östafrika.

– Det finns en romantisk bild av att man sitter med en kaffeproducent i Honduras och gör upp affären över ett glas rom.

I verkligheten är det mer komplicerat. Framförallt är logistiken krånglig. Om Per vill ta hem 12 säckar kaffe från en producent i Nicaragua krävs att han samarbetar med en konkurrent.

– Jag kanske köper 600 kilo, och en container har plats för 18 ton kaffe. För att lösa transporten måste man ha kontakter.

Kaffepriset sätts på råvarubörsen – men inte det kaffe Per Nordby importerar.

– Mitt grundpris ligger ofta tre gånger över kaffepriset på börsen. Och så ska det vara. Jag vill att producenterna ska premieras när de lägger ner arbete på sitt kaffe.

Skördeperioderna varierar beroende på land och Per köper in efter säsong. Länderna i Centralamerika skördar mellan februari och april, Colombia, Burundi och Rwanda på sommaren och Brasilien på hösten.

– Jag måste jag ligga ute med en del kapital. Jag jobbar mot skörd och köper kaffe för en längre period, typ ett års förbrukning på en gång. Skulle man köpa från ett lager kan man istället köpa lite i taget kontinuerligt under året och kan anpassa inköpen efter behov och kassa.

Kaffeplantan är känslig. Hur kaffet växer, hur vädret är när den blommar, om det varit många frostnätter – allt påverkar skörden och därmed smaken. När Per rostar skapar han inte blandningar utan vill att varje gård ska representera sig själv. Kaffet rostas för tillfället i Härryda.

– I bryggeribranschen är det vanligt att olika ölmärken hyr in sig på bryggerier. Jag ville testa om det går att göra likadant med kaffe. Fast så småningom vill jag ha mitt eget ställe.

Ungefär en dag i veckan jobbar han i rosteriet, med att rosta och paketera kaffet.

– Det är lite löpande band-känsla, väldigt repetitivt. Det krävs ett visst sinne för det, men jag gillar att vara med i hela processen. Det är ju här jag kan sätta min personliga prägel på kaffet.

I dag säljs Per Nordbys kaffe bland annat på Café con Amor vid Skanstorget och Viktors Kaffe på Geijersgatan, men han har kunder över hela Sverige.

– Jag växer långsamt och har fått väldigt bra feedback på mitt kaffe, så det känns som om det kommer funka ekonomiskt. Fast visst, jag behöver fler kunder. Men jag är inte precis en säljartyp.

När Per letar nya kunder vill han gärna att produkten – kaffet – ska tala för sig själv.

– Jag tar med mig kaffe och brygger en kanna. Det känns lyxigt, jag behöver inte ha något säljmaterial. Men jag berättar såklart också hur jag jobbar.

Kunderna behöver inte bara vara kaféer, det kan lika gärna också vara restauranger eller kontor.

Per Nordby tror att trenden med specialkaffe kommer att hålla i sig.

– Förut var det mellanrost som gällde. Nu intresserar sig många för varifrån kaffet kommer. Jag tycker det är en sympatisk trend. Det räcker att ha en helt vanlig kaffebryggare hemma istället för en espressomaskin. Men skaffa en kvarn. Det höjer smakupplevelsen flera dimensioner.

Förr var det mellanrost som gällde. Nu vill många ha tillgång till olika varianter och intresserar sig för varifrån kaffet kommer. Per Nordby tycker det är en sympatisk trend.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.