Till vänster om det befintliga raffinaderiet i Göteborgs hamn ska St1 nu bygga ett nytt bioraffinaderi som ska tas i bruk år 2020.
Till vänster om det befintliga raffinaderiet i Göteborgs hamn ska St1 nu bygga ett nytt bioraffinaderi som ska tas i bruk år 2020. Bild: St1

Nytt jätteraffinaderi i Göteborg – för två miljarder kronor

Energibolaget St1 ska bygga en ny anläggning – denna för förnybara bränslen – bredvid det befintliga Göteborgs hamn. Prislappen: 2,1 miljarder kronor.

ANNONS
|

Det var på onsdagen som energibolaget St1 kunde meddela att de ska bygga ett nytt bioraffinaderi i Göteborg. Planen är att det ska tas i drift 2022 och ligga intill det befintliga raffinaderiet i hamnen. För en kostnad på omkring 200 miljoner euro ska en vätgasfabrik, en fabrik för förnybara bränslen och en särskild cisternanläggning byggas. Här är det alltså fokus på "ett mindre dåligt alternativ" ur miljösynpunkt – raffinaderiet ska enligt St1 byggas så att det uppfyller både nutida och framtida specifikationer för förnybara bränslen.

Nya arbetstillfällen

Satsningen kommer innebära nya arbetstillfällen i staden, enligt Bo-Erik Svensson, vd för St1 Refinery.

ANNONS
Bo-Erik Svensson.
Bo-Erik Svensson. Bild: Antti Raatikainen

– Under byggnadsfasen handlar det om några hundra arbetstillfällen och därefter kommer vi naturligtvis öka bemanningen för den nya anläggningen. Med exakt hur många vet jag dock inte än, säger han.

– Det är naturligtvis bra för Göteborg att få igång en produktion av förnyelsebara bränslen.

Vad innebär detta för staden ur miljösynpunkt?

– Bolagets vision och strategi är att tillhandahålla energilösningar med så liten klimatpåverkan som möjligt och det är en strävan för samhället i stort att minska klimatpåverkan. De här förnyelsebara produkterna kommer att användas inom transportsektorn.

Den nya produktionsanläggningen uppskattas släppa ut 25 000 ton koldioxid per år, men enligt St1 har man tagit höjd i sin miljötillståndsansökan på 48 000 ton. Samtidigt räknar man med en utsläppsbesparing vid användandet av biobränslet som anläggningen kommer att producera på mellan 500 000 och 550 000 ton koldioxid.

– Totalt sett så minskar vi utsläppen, men när det produceras någonting så krävs det en liten energiinsats. Det blir ju en ökning just från produktionen, men inom transportsektorn minskar det, säger Bo-Erik Svensson.

Det nya raffinaderiet ska årligen producera 200 000 ton förnybara bränslen.

LÄS MER:Preem i Göteborg blir störst med grönt flygbränsle

LÄS MER:Klimathjältar eller utsläppsskurkar – stora klyftor i näringslivet

ANNONS