Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Nybilsförsäljningen minskar i Sverige. I januari föll de totala nybilsregistreringarna med 11 procent. Volvo Cars minskade samtidigt sin svenska nybilsförsäljning med 14 procent. Bild: Stefan Bennhage

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nybilsregistreringarna faller i januari

Den svenska bilmarknaden bromsar in. I januari registrerades 11 procent färre nya bilar jämfört med samma månad i fjol.
–Nedgången var väntad, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Förra månaden såldes totalt 20 478 nya bilar på den svenska marknaden, att jämföra med 22 980 stycken under samma månad förra året.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Nedgången var väntad mot bakgrund av kvardröjande effekter av Bonus-malussystemet och förlängda leveranstider i samband med införandet av den nya testmetoden WLTP. Dessutom jämför vi med ett mycket starkt januari förra året, som var den näst bästa januarimånaden någonsin för personbilar, säger Mattias Bergman i en skriftlig kommentar.

Elbilarna går dock åt motsatt håll och ökar. I januari var 13 procent av alla nya bilar som registrerades laddbara – att jämföra med 7 procent i januari 2018.

Den mest sålda bilen under månaden var, som vanligt, en Volvo. Volvo Cars minskade dock sin försäljning med 14 procent på den svenska marknaden under januari.

Här är bilmärkena som sålde mest i januari:

Här nedan kan du se vilka 10 märken som sålde bäst på den svenska marknaden i januari. Inom parentes står den procentuella förändringen jämfört med samma månad 2018.

Volvo Cars (-14 procent)

Volkswagen (-22 procent)

Kia (+9 procent)

BMW (+13 procent)

Toyota (-21 procent)

Mercedes (-0,3 procent)

Skoda (-22 procent)

Audi (-27 procent)

Ford (+5 procent)

Peugeot (-25 procent)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.