Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nya Polestarfabriken byggs på rekordtid

Nu har bygget börjat av fabriken som ska producera Volvo Cars prestandamärke Polestar. Och fort ska det gå – om nio månader ska byggnaden stå färdig.

Som GP berättat tidigare har Volvo Cars beslutat att Polestar ska bli ett självständigt högprestandamärke inom bilkoncernen. Och den första modellen som kommer att lanseras 2019 är ett elhybridfordon på 600 hästkrafter kallat Polestar 1. Nu har fabriken i kinesiska Chengdu börjat uppföras, helt enkelt kallat Polestar Production Centre. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt vd:n för Polestar, Volvo Cars tidigare chefsdesigner Thomas Ingenlath, är anläggningen ”en facilitet som är modern, progressiv, tekniskt avancerad och omvärldsmässigt ansvarstagande”.

Byrån bakom fabriken är norska stjärnarkitekterna Snöhetta, som designat det som kommer att bli en mycket energieffektiv byggnad. Byggnaden är planerad att nå guldstatus i miljö- och energiklassningen Leed (Leadership in energy and environmental design). Det är den näst högsta nivån.
 

Ska byggas på nio månader

På frågan hur man kommer att hinna uppföra en hel bilfabrik på nio månader säger pressansvarige på Polestar, Johan Meissner:

– Fabriken kommer att vara färdig att testa produktionsverktygen vid denna tid.

Som GP har skrivit tidigare investerar Volvos ägarbolag Geely motsvarande sex miljarder kronor i Polestarmärket.

– En betydande del kommer att läggas på den nya produktionsanläggningen, konstaterar Johan Meissner.

Polestar kommer att byggas i maximalt 500 exemplar per år.

– Det ger oss en möjlighet att experimentera kring teknik i fordonen, något som kan komma de andra märkena i koncernen till godo.
 

Hybrid och helt eldrivet

Hybridmodellen Polestar 1 kommer senare att följas av helt eldrivna bilar. Även när det gäller ägande kommer Polestar att använda en ny modell, en liknande som Volvo lanserade med den kompakta stadsjeepen XC40.

– Det blir en prenumerationsmodell där service ingår och där du till exempel kan låna en Volvo XC90 om du skulle behöva ett större fordon, säger Johan Meissner. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.