Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Com Hems vd Anders Nilsson ringer i börsklockan i samband med noteringen härom året. Arkivbild.

Ny tv-lösning från Com Hem nästa år

Tv- och bredbandsoperatören Com Hem fick under tredje kvartalet fler kunder inom både bredband och digital-tv. Bolaget höjer utdelningen till ägarna med 50 procent, från fyra till sex kronor per aktie nästa år.

Com Hem redovisar en vinst före skatt på 174 miljoner kronor för tredje kvartalet, jämfört med vinsten på 138 miljoner kronor samma period i fjol. Omsättningen steg från 1 309 miljoner till 1 780 miljoner kronor. Exklusive köpet av Boxer ökade omsättningen med 3,6 procent.

Stark tillväxt

Abonnemangen inom både bredband och tv ökade under perioden och enligt vd Anders Nilsson var det den starkaste tillväxten på flera år. Att tv-abonnemangen ökar kan tyckas lite märkligt eftersom allt fler tittare under de senaste åren valt bort linjär tv till förmån för play-kanaler och betaltjänster som Netflix.

- Vårt fokus under flera år på att öka kundnöjdheten har nu gett effekt. Att vi nu ökar inom både bredband, men också inom tv tycker vi är väldigt spännande, säger han till TT.

Det var just minskningen av det linjära tittandet som låg bakom höstens utdragna bråk med Discovery som resulterade i att bolagets kanaler försvann från Com Hem under 13 dagar, enligt Anders Nilsson.

- Det ligger i farans riktning att fler bolag, inte bara Discovery, kommer att hitta på saker framöver som inte känns helt logiska när folk tittar allt mindre på linjär tv.

Ny tv-tjänst

Nästa år lanserar Com Hem en ny tv-tjänst som får namnet Tv-Hub. Anders Nilsson vill inte ge några detaljer om innehåll eller pris, men hävdar att den kommer att vara revolutionerande och han jämför med Apple-tv.

- Det blir ett bredare utbud, ökat on demand-innehåll och det kommer att kännas som Netflix eller Viaplay när man startar tjänsten. Det är en helt förändrad produkt som kommer att kännas mer modern.