GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist gläds åt att tidningens satsningar på kvalitetsjournalistik ger resultat. ”Inom kort kommer vi att kunna berätta om fler satsningar.”
GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist gläds åt att tidningens satsningar på kvalitetsjournalistik ger resultat. ”Inom kort kommer vi att kunna berätta om fler satsningar.” Bild: Robin Aron

Ny succé för GP – ökar som enda morgontidning

Göteborgs-Posten går mot strömmen och ökar räckvidden som enda morgontidning i storstadsområdena. Det visar en ny undersökning från Orvesto Konsument.
– Det är väldigt glädjande att vår strategi med kvalitetsjournalistik får så bra gensvar, säger chefredaktör Christofer Ahlqvist.

ANNONS
|

I juni kunde Göteborgs-Posten rapportera att tidningen var den storstadstidning som växt mest i hela landet under årets första fyra månader.

Nu släpper Orvesto Konsument, som tre gånger om året mäter svenska tidningarnas läsargenomslag digitalt och i papper, en ny rapport för 2020 andra tertial.

LÄS MER:Succé för GP – ökar mest av alla storstadstidningar

I den nya undersökningen framgår att Göteborgs-Posten är den enda stora morgontidningen i storstadsområdena som fortsätter att öka i totalräckvidd sedan den förra mätningen. Medan Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan alla backar, ökar GP med fyra procent.

– Att vi som enda prenumererad storstadstidning fortsätter att öka efter den intensiva coronavåren är ett fantastiskt bevis för att de många nya läsare som upptäckte oss då verkligen uppskattar vår journalistik och har fortsatt att läsa oss även under sommaren och hösten, säger Christofer Ahlqvist, GP:s chefredaktör.

ANNONS

Det är fjärde tertialet i rad som tidningen ökar. På ett år har totalräckvidden ökat med hela 24 procent – att jämföra med DN, SvD och Sydsvenskan som ökat 11, 13 respektive 7 procent.

Ökning total räckvidd

Räckvidd enligt Orvesto Konsument 2020:2, jämfört med 2020:1. (1 januari – 30 april, samt 1 maj – 31 augusti).

Göteborgs-Posten: + 4 procent

Dagens Nyheter: - 2 procent

Svenska Dagbladet: - 3 procent

Sydsvenskan: - 8 procent

Fotnot: I undersökningen presenteras också siffror för hur tidningarnas räckvidd utvecklats jämfört med motsvarande period 2019. Göteborgs-Posten är också i den jämförelsen den tidning som ökat mest.

Fler satsningar på gång

Med digital trafik inräknad når nu tidningen omkring 482 000 läsare varje dag. Det är framgångar som i sin tur återspeglas i de satsningar som mediehuset gör, enligt Christofer Ahlqvist.

– Det är väldigt glädjande att vår strategi med kvalitetsjournalistik får så bra gensvar. De senaste åren har vi konsekvent stärkt vår redaktion och anställt fler journalister vilket lett till inte bara mer läsning utan också fler och fler prenumeranter. Det här gör att vi kan fortsätta den resan och inom kort kommer vi att kunna berätta om fler satsningar som kommer att göra Göteborgs-Postens journalistik ännu bättre, säger Christofer Ahlqvist.

Prisade på nytt

Satsningarna på kvalitetsjournalistik syns även på de priser och nomineringar som tidningen på senare tid kammat hem.

I konkurrens med medier över hela världen tilldelades GP i början av sommaren ett av mediebranschens tyngsta priser av International News Media Association (INMA). I kategorin "Bästa initiativet i respons till covid-19" hamnade då GP överst på prispallen för satsningen "GP hjärta GBG".

LÄS MER:GP får tungt internationellt pris för coronainitiativ

LÄS MER:GP-fotograferna Robin Aron och Meli Petersson Ellafi prisas på Årets Bild

I september vann sedan GP:s reporter Michael Verdicchio det tunga journalistpriset Guldspaden, för sina granskning av militanta djurrättsaktivister och hur de systematiskt begått brott mot svenska bönder. Verdicchio tog även i fjol hem samma titel för sina granskningar Guds utvalda skola och I religionens namn.

ANNONS

Veckan därpå tilldelades GP:s filmkritiker Maria Domellöf-Wik utmärkelsen Filmpennan.

LÄS MER:GP:s skribent Maria Domellöf-Wik prisas med Filmpennan 2020

LÄS MER:GP:s granskning ”Terrorn mot bönderna” vinner Guldspaden

Det här är Orvesto Konsument

Orvesto Konsument är en medie- och målgruppsundersökning utförd av Kantar Sifo.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti.

Totalt deltog 13 842 personer i mätningen.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS