Ny scootertjänst lanserad i Göteborg

Nu finns det ett nytt sätt att ta sig runt i centrala Göteborg. Sedan i måndags finns el-sparkcyklar tillgängliga i stan.

ANNONS
|

Voi har börjat ta mark på den urbana elscootermarknaden. I Göteborg kommer "ett hundratal" el-sparkcyklar att finnas tillgängliga till en början.

Genom att ladda ner en app till sin smarta telefon ska man på kartan se var närmaste el-sparkcykel finns. Sedan låser man upp den aktuella scootern med hjälp av appen, åker iväg till sitt mål och ställer el-sparkcykeln vid sin destination. Kostnaden är tio kronor för upplåsning, sedan 1,50 kronor per minut.

– Det är helt stationsfritt, vi har inget dockbaserat system utan det är friflytande. Vi fokuserar på innerstaden, säger Fredrik Hjelm, vd och grundare på Voi.

Såg behov

Tillsammans med Douglas Stark, Adam Jafer och Filip Lindvall födde han idén då han såg behovet av att snabbt kunna ta sig från A till B i stadskärnorna.

ANNONS

– I många av de städer jag har varit i har jag tänkt på hur sjukt det är att de är så anpassade för tunga fordon, som bilar och lastbilar, när det naturliga borde vara en anpassning för människor, natur, cyklar – och scootrar, säger Fredrik Hjelm.

LÄS MER:Elscootern fick bara köras på inhägnat område

Voi grundades den 28 juni och nyligen fick bolaget in 450 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare, däribland Kinneviks Cristina Stenbeck, Amazonchefen Jeff Wilkes och Tindergrundaren Justin Mateen.

– Pengarna kommer framför allt gå till fler fordon så klart, så att vi kan lansera Voi i fler städer. Sedan vill vi produktutveckla våra scootrar och nyanställa, säger Fredrik Hjelm.

Fem marknader

Han har en bakgrund på GuestIt, som hjälper folk att hyra ut sin bostad via Airbnb, och där fick han frågan hur man enklast tar sig mellan två delar av staden. Det i kombination med uppfattningen om att städer borde vara byggda för människor och lätta fordon gjorde att han såg en möjlighet.

Med sig fick han kapital från Vostok New Ventures. El-sparkcyklarna finns nu på fem marknader i Sverige och Spanien. På måndagen var det premiär i Göteborg.

– Vi har haft en bra dialog med staden som gjort att vi kan etablera oss här. Vi kommer börja på Lindholmen, men på sikt ska vi naturligtvis finnas även på andra sidan älven, säger Fredrik Hjelm.

ANNONS

Voi är inte ensamma i branschen. Föregångare som Lime och Bird finns i USA där marknaden växer allt mer. Men där har det också väckts protester från invånare som anser att de elektriska sparkcyklarna förstör stadsmiljön när de lämnas på stan under den tid som de inte används.

Har bannlysts

Det har bland annat inneburit att elscootrarna har bannlysts i San Francisco.

– I städerna i Europa och USA har det nu reglerats så det inte ligger 5 000 scootrar ute på gatorna under natten. För oss kommer det inte vara ett problem, menar Fredrik Hjelm.

Vois lösning är att anlita frivilliga personer som mot en ersättning om 30 till 150 kronor per elscooter, samlar upp sparkcyklarna inför natten och laddar dem så att de kan användas dagen därpå.

– Sedan har vi egen personal som åker ut och hämtar scootrarna om "communityn" inte skulle fixa det. Vi vill få in dem varje natt för att kunna erbjuda användarna scootrarna under nästkommande dag. Hela vår modell bygger på det, säger Fredrik Hjelm.

Att det kommer vara tusentals elscootrar utspridda i stadskärnan tror inte Fredrik Hjelm, då andra aktörer inte verkar sugna på Göteborg i nuläget.

– Nej, det har vi inga indikationer på.

ANNONS

Voi

Bolaget är grundat av Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Adam Jafer och Filip Lindvall.

Vois el-sparkcyklar har i dag över 130 000 användare och finns i Madrid, Malaga, Zaragoza, Stockholm och sedan i måndags även i Göteborg.

Elscooterbolaget aviserade nyligen att man tar in 450 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns en rad kända namn, bland annat Cristina Stenbeck.

Planen är att fortsätta rulla ut elfordonet på en rad nya marknader som Nederländerna, Tyskland, Italien, Norge och Portugal de närmaste månaderna.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS