Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vid Redbergsplatsen har nya laddstationer redan börjat byggas. I framtiden kommer det bli en allt vanligare syn i Göteborg. Bild: Magnus Vasell

Ny infrastruktur måste byggas för elbussarna

För att kunna ladda elbussar krävs en helt ny laddinfrastruktur: 19 laddare behövs i Göteborgsområdet. Varje laddare har en elförbrukning motsvarande 200 lägenheter.
– Det är jätteviktigt att detta blir en naturlig del av stadsutvecklingen, säger Transdevs vd Gunnar Schön.

De 157 nya elbussarna börjar köra i Göteborg från slutet av nästa år. Till dess behöver en laddinfrastruktur byggas, som snabbt kan förse dem med ny energi. Nu pågår ett stort arbete med Transdev, Västtrafik, Mölndals kommun, Partille kommun, Göteborg Energi, trafikkontoret och stadsbyggnadskontoret i Göteborg om hur och var laddstationerna ska byggas. En aspekt som måste hanteras är den rent byggnadstekniska, menar Gunnar Schön.

– Man måste klara av att integrera laddutrustningen i stadsmiljön på ett sätt som både är säkert, funktionellt och se till att det finns ett estetisk inslag i det.

LÄS MER: Volvo avslöjar rekordstor order på bussar

Energikrävande

Den andra delen handlar om att se till att näten, som laddarna är kopplade till, har tillräckligt med energi. Det är en utmaning, med tanke på att laddarna har en förbrukning på 450 kilowatt vardera. De 19 laddarna motsvarar därmed energiförbrukningen för runt 3 800 lägenheter. Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät, menar att placeringen av laddare får en stor påverkan på byggtider och kostnader.

– Tillsammans med Västtrafik har vi jobbat i snart ett år med att förstå de utmaningar som finns. Det handlar om hur stora laddarna ska vara och hur vi placerar dem. Om man bygger nära elnät med tillräcklig kapacitet går det snabbare och kräver mindre investeringar.

LÄS MER: Här ska Göteborgs nya elbussar ladda batterierna

Mindre buller och utsläpp

Västtrafik har tidigare meddelat att 30 procent av busstrafiken ska ske med elbussar 2025. Under 2019 och 2020 kommer totalt 228 elbussar att sättas i trafik. Totalt finns det runt 1 900 bussar inom regionens kollektivtrafik. Fler elektrifierade bussar ska leda till mindre buller och mindre utsläpp av koldioxid och partiklar.

Stombussnätet kommer delvis att elektrifieras från slutet av 2020 men de flesta linjer kommer inte fullt ut drivas med el förrän 2023. Däremot ska busstrafiken i det som Västtrafik kallar Göteborg Sydväst vara elektrifierat i slutet av nästa år. Det handlar om området från kommungränsen i söder till Marklandsgatan i norr, mot Heden, Mölndal och Hisingen. De nya laddstationerna kommer bland annat hamna på stombusslinjernas ändhållplatser och vid bussdepåer, enligt Mikael Olsson i Västtrafiks ledningsgrupp.

– Det pågår ett jobb för fullt nu om detta. Det handlar oftast om ändstationer men även i centrala staden. Det pågår just nu diskussioner om laddare på Heden men inget är klart än, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.