H&M lovar att jobba för mångfald. Arkivbild.
H&M lovar att jobba för mångfald. Arkivbild.

Ny H&M-chef ska jobba för mångfald

ANNONS
|

"Vi lyssnar", meddelar klädkedjan H&M i ett twitterinlägg med anledning av sin uppmärksammade annonsmiss.

"Incidenten nyligen var helt och hållet oavsiktlig, men den visar så tydligt det stora ansvar vi har såsom ett globalt märke", heter det i inlägget.

Uppståndelsen gäller en reklambild med en svart pojke som bär en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle", en bild som många uppfattat som rasistisk. Reaktionerna har delvis varit våldsamma – i lördags vandaliserades H&M-butiker i Sydafrika sedan ett oppositionsparti manat till handling.

Nu har företaget enligt egen uppgift sökt återkoppling över hela världen, både inom och utanför bolaget, och tillkännager att en särskild chefstjänst har tillsatts med syfte att arbeta för mångfald och inkluderande på ett globalt plan.

ANNONS

Vem som fått jobbet framgår inte, men mer information utlovas "inom kort".

TT

ANNONS