Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Linda Forsberg, försäljningsdirektör på Stampen Local Media.

Ny gratistidning lanseras i Göteborg

Nästa torsdag kommer första numret av gratistidningen Cityliv Göteborg. – Det är en featureinriktad gratistidning som ska delas ut i stora delar av Göteborg med omnejd, säger Linda Forsberg, försäljningsdirektör på Stampen local media där bland annat Göteborgs-Posten ingår.

Den nya gratistidningen Cityliv Göteborg ska komma en gång i månaden, på torsdagar i löneveckan. Tidningen kommer att distribueras direkt till brevlådan i utvalda delar av Göteborg och den kommer att ha en upplaga på 140 000 exemplar, i ett område som sträcker sig från Kungälv i norr till Kungsbacka i söder.

– 20 000 exemplar av Cityliv Göteborg kommer också att finnas hos kaféer, restauranger och frisörer med flera, säger Linda Forsberg.

Inriktningen på tidningen är artiklar och tips om mode, mat, heminredning, skönhet, träning, hälsa och uteliv.

– Tanken med den här produkten är att det är en tidning som lever längre. Du kan spara den för mattipsen, du kan spara den för modetipsen och du kan spara den för träningstipsen. Mycket i tidningen handlar om hur du kan göra olika saker: Så här lagar du en god chili eller här shoppar du bäst, säger Linda Forsberg.

Huvudmålgruppen för nya Cityliv Göteborg är män och kvinnor i åldern 30 till 39 år, mer mentala än fysiska år.

– Det är för att det är en köpstark målgrupp som våra annonsörer vill nå, säger Linda Forsberg.

Tidningen kommer att göras i tre olika editioner för att annonserna ska kunna vara lokala. Det redaktionella materialet kommer dock att vara detsamma.

– Det är för att få annonser som är relevanta till det område där man bor, säger Linda Forsberg.

Ser ni ingen risk att tidningen ska kannibalisera på Stampen local medias betalda produkter?

– Nej, inte i nuläget. Cityliv Göteborg har ett helt annat innehåll än exempelvis GP, och vi vill nå helt andra annonsörer och andra läsare, säger Linda Forsberg

Hur ser uthålligheten ut?

– Tidningen är startad för att vara lönsam. Det finns ingen kalkyl som tillåter den att gå i förlust. Saker som inte är lönsamma och inte är efterfrågade ska vi inte hålla på med, säger Linda Forsberg.

Cityliv Göteborg kommer att göras av OTW och avsändare blir Göteborgs-Posten. Ansvarig utgivare blir Cecilia Krönlein, som också är ansvarig utgivare för Göteborgs-Posten.

Fakta: Stampen local media

I Stampen local media ingår de sex dagstidningarna Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Strömstads Tidning, Hallands Nyheter, Hallandsposten och TTELA samt åtta gratistidningar – alla med hemvist på västkusten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.