En ny standard för elcyklar har införts av EU:s standardiseringsorgan CEN. Arkivbild.
En ny standard för elcyklar har införts av EU:s standardiseringsorgan CEN. Arkivbild.

Ny EU-standard på årets julklapp

ANNONS
|

Elcykeln blir allt mer populär och har utsetts till årets julklapp. Nu införs en ny EU-standard i Sverige som kan göra vissa modeller olagliga.

- Det är viktigt att man köper en elcykel som uppfyller de här kriterierna. Det är främst säkerhetsrelaterat, säger Claes Alstermark vid Swedish Standards Institute, som varit med och tagit fram standarden.

- Sedan ska cykeln också vara CE-märkt och det ska finnas ett intyg om att den uppfyller standardens fordringar.

ANNONS

Elcykeln ska bland annat ha en tillräckligt stark ram. Det ska också säkerställas att den inte kan starta av sig själv, till exempel vid ett trafikljus. Den får inte heller störa ut andra elektroniska prylar.

I Sverige är det en mindre del av elcyklarna som inte uppfyller kraven. De som redan har köpt en sådan cykel kommer inte att straffas.

Däremot finns det anledning att vara uppmärksam i julhandeln.

- Man bör absolut be att få se att den är CE-märkt och att man får intyg. Det är vad konsumenten kan ta fasta på och undersöka, säger Claes Alstermark.

TT

Fakta: EU-standard på elcyklar

De nya kraven på elcyklar inom EU sammanfattas i ett dokument med 134 sidor. Cyklarna som omfattas har en motoreffekt på 250 watt i kontinuerlig drift, som stängs av när cykeln når en hastighet på 25 kilometer i timmen.

Cykeln ska bland annat vara CE-märkt, ha genomgått utmattningstester, statiska belastningstester och stötenergitester. Distributörer och tillverkare måste följa EU:s direktiv.

Standarden har utformats för företag som utvecklar, tillverkar och distribuerar elcyklar samt för de som importerar från Sydostasien, Kina och Japan.

Källa: Swedish Standards Institute.

ANNONS