Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Collector Banks nye vd fick lämna en tidigare chefstjänst och fick en skriftlig varning efter dåligt uppträdande mot anställda. Bild: Olof Ohlsson
Collector Banks nye vd fick lämna en tidigare chefstjänst och fick en skriftlig varning efter dåligt uppträdande mot anställda. Bild: Olof Ohlsson

Ny Collector-vd har varnats för kränkningar

Collector Banks nya vd Martin Nossman kränkte och trakasserade anställda när han tidigare var chef för en annan bankverksamhet. Något han blev skriftligt varnad för. Det avslöjar Dagens Industri.
– Det är klart man blir lite bestört, säger styrelseordförande Lena Apler, till GP.

GP har tidigare skrivit om att Martin Nossman tillträtt sin nya post som vd för börsnoterade Collector Bank som har huvudkontor och många anställda i Göteborg.

LÄS MER: Collector-vd:n: "Känner press att leverera"

Dagens Industri avslöjar att Martin Nossman uppträdde olämpligt på sin förra arbetsplats, Handelsbanken investmentbank, Handelsbanken Capital Markets. Martin Nossman var, enligt DI, chef för handlarrummet med 150 anställda. Och där uppdagades det att han återkommande kränkte och förolämpade personalen.

”Bankledningen fick information om att flertal anställda kände sig kränkta och hotade av beteendet” uppger en källa till DI.

Flera vittnesmål

Efter att banken utrett frågan förlorade Martin Nossman sin position som chef för handlarrummet, 2015. Han fick en skriftlig varning efter sitt uppträdande.

DI har tagit del av flera vittnesmål som berättar om hur den dåvarande chefen för handlarrummet ska ha skrikit ”bögar” till de anställda, ska ha fällt kränkande kommenterar om en person som hade ticks samt uttryckt sig mycket nedvärderande om kvinnliga anställda.

Har styrelsens förtroende

Lena Apler, Collector Banks grundare och styrelseordförande, kommenterar DI:s uppgifter till GP:

– Det är klart man blir lite bestört. För mig ändrar det inget i sak vad gäller min bedömning av Martin. Jag har pratat med honom om kultur och ledarskap på Collector, och känt att han är med på det. Det tycker jag han visat under sin korta tid på Collector.

Hur påverkar det här bolaget?

– Det kan jag inte spekulera i. Collector är ett robust och sunt bolag, och Martin har uppvisat ett klokt ledarskap. Vi kan inte bedöma honom för det förflutna, utan snarare här och nu, säger Apler.

Hon bekräftar att det är vice ordförande i styrelsen, storägaren (44 procent) Erik Selin som rekommenderade Martin Nossman till vd-tjänsten.

– I en styrelse pratar man alltid om alla tänkbara kandidater och Erik förde fram Martin.

Har du pratat med Martin Nossman?

– Ja, vi har naturligtvis pratat med varandra. Och det är klart att det här inte är kul.

Finns det anledning att se över rekryteringsrutinerna?

– Jag tycker vi har gjort det vi ska, med referenser och bakgrundskontroller. Jag har hört att hans ledarskap har varit tufft, det har Martin själv berättat. Han skulle förändra en blödande organisation med uppsägningar som följd. Alla var inte nöjda med det.

Men han fick ju själv gå från sin position i handlarrummet.

– Ja, och det är också en erfarenhet han fick med sig. Då reflekterar man kring det och blir förhoppningsvis klokare, säger Lena Apler och tillägger att Martin Nossman har styrelsens fulla förtroende.

"Körde hårt med folk"

Martin Nossman själv svarar DI via e-post och skriver bland annat:

”Det här rör händelser ett par år tidigare där det fanns personer som hade synpunkter på mitt ledarskap. Jag hade då haft ett uppdrag att vända en kraftigt blödande verksamhet. Det gjorde jag men det var ett tufft uppdrag... Det fanns saker i den processen som jag och andra inblandade kunde ha hanterat bättre. Jag vet att jag körde hårt med folk. Ibland för hårt.”

Han bekräftar också för affärstidningen att han blev skriftligt varnad och blev förflyttad till annan position i banken. På frågan om han kallat anställda ”bögar” och fällt kränkande kommentarer om en anställd säger sig Martin Nossman inte minnas detta, men förklarar att det generellt var en ”grabbig och ibland olämplig jargong”.

Martin Nossman lämnade sin anställning i Handelsbanken oktober 2017.

När GP når Collector Banks kommunikationschef Johanna Niklasson, säger hon:

– Den kommentar Martin lämnat till Dagens Industri är det han har att säga just nu.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.