Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny ägare – ett nödvändigt ont för att växa

Ett Göteborgsbolag som ser ut att bli franskt, med australiskt huvudägande. Den starka basen i Norden riskerar att i framtiden spela en biroll. Men en försäljning kan vara avgörande för att Capio ska växa och ta mark ute i Europa.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Efter millennieskiftet såg vårdbolaget Capio börshimlens ljus för första gången när man noterades på Stockholmsbörsen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bolaget var i stark tillväxt där förvärvet av Lundby sjukhus 1994 var startskottet, nu ville man in i den publika handeln. Fler förvärv stundade de kommande åren då man bland annat tog sig an Florence Nightingale-sjukhuset i London (1999) och började driva flaggskeppet S:t Görans sjukhus i Stockholm. Efter börsintroduktionen etablerade man sig, genom att köpa sjukhus och andra vårdenheter, i Frankrike och senare Tyskland.

Åternoterat

De senaste fem åren har omsättningen ökat och rörelseresultatet legat på runt en halv miljard plus för koncernen. På de olika marknaderna har Norden stått sig starkast, och Tyskland varit ett sorgebarn i jämförelse då takten på tillväxten inte fått samma fart. Men den marknaden är på det stora hela av mindre magnitud.

2006 avnoterades Capio från Stockholmsbörsen, då man fick nya ägare, innan bolaget återkom 2015. Sedan dess har aktiekursen tagit kliv uppåt. Vid introduktionen handlades Capio-aktien för 49,50 kronor, i dag runt 58 kronor efter en rejäl rusning i kölvattnet av buden som haglat in mot koncernen den här sommaren och hösten.

Skulle säljas

Den franska rörelsen skulle säljas till Vivalto, meddelade Capio i augusti. En affär värd 4,8 miljarder kronor. Vidare ville bolaget sälja den tyska delen av koncernen. I halvårsrapporten skriver avgående vd:n Thomas Berglund att den tyska delen inte levererade på samma sätt som den franska.

"Tappet i Tyskland i kvartalet beror på alltför långa vårdtider av patienter på sjukhus och ytterligare omsättning av läkare, vilket resulterade i lägre kapacitet och omsättning. De långa vårdtiderna förklaras av bristande engagemang för Modern Medicine från vissa läkare."

Modern Medicine är ett affärsområde Capio initierade för ett antal år sedan för att utveckla processer för att korta vårdtiderna. Något som tyska läkare alltså inte gillar.

Ingen affär

Capio nobbade i juli franska Ramsay Générale de Santés bud på bolaget. Istället hade man kommit överens med Vivalto om att de skulle få köpa den franska delen i koncernen. Men förra veckan gick Capio som en raket på börshimlen. Detta sedan Ramsay återkom med ett nytt saltat bud på 20 procent och ville köpa hela koncernen för 8,2 miljarder kronor. Capios styrelse gjorde då helt om och gav tummen upp för det nya budet och avpolletterade Vivalto. Som plåster på såren ska de få 50 miljoner kronor. Affären med Ramsay är beräknad att vara klar i december.

LÄS MER: Franska vårdjätten Ramsay får köpa Capio

Politisk fråga

Ramsays avsikter att bli en ledande vårdkoncern i Europa kan i och med affären ta stora kliv. Den nordiska verksamheten ser nu ut att bli i utländsk ägo, och frågan är hur det kommer påverka vårdenheterna i Sverige. När denna analys skrivs sonderar moderatledaren Ulf Kristersson terrängen för att få acceptans för en alliansregering, högst sannolikt utan rödgrönt inflytande.

Det största riksdagspartiet Socialdemokraterna skrev inför valet på sin hemsida:

”Socialdemokraterna vill ändra lagstiftning, se över ersättningssystem och andra viktiga styrsystem för att säkerställa att det är behoven som styr vården, inte marknadsintresset.”

Formuleringar som slår hårt mot Capio som i allra högsta grad har i uppgift att svara mot marknaden. Majoriteten i riksdagen, och i landstingen för den delen, saknas dock för att en ändrad lagstiftning skulle bli verklighet. Capios styrelseordförande Michael Wolf uttalade sig om riskerna i intervjuer med TT och GP förra veckan:

– Ramsay är ju medvetna om den diskussionen. De hade inte lagt ett sådant här bud om man inte tror på den nordiska marknaden.

Nordisk kompetens

Capio har haft svårt att växa till en stor aktör i Europa. Mycket för att de metoder som burit frukt i Sverige, bland annat hur man mäter kliniska resultat och patientupplevelser, inte mottagits väl på övriga marknader. Vård och omsorg är en svår bransch för riskkapitalisterna. Fråga Investor om Aleris, som inte fått den önskade utvecklingen. "Fortsatt otillfredsställande", skrev riskkapitalbolaget om utvecklingen i den senaste bokslutskommunikén.

Samtidigt väntar tuffare tillväxtutmaningar när befolkningen blir äldre, vårdefterfrågan högre och personalbristen mer akut. En aktör som känner till Europa, och världen, kan mycket väl vara nyckeln för att lösa tillväxten globalt.

Digitalisering viktig

I sin halvårsrapport flaggar Capio för ett stärkt fokus på digitalisering och specialisering. Att förkorta vårdtiderna kommer vara direkt avgörande för en fortsatt tillväxt. Men kommer den bärande nordiska kärnkompetensen med tiden flytta till utlandet?

Svaret lär dröja, men en sak är säker. Capio är inte längre det göteborgska bolag det en gång var. Frågan är om Capio ens är Capio framöver.