Nu säljs streetfood från mopeder - båtar på väg

ANNONS
|

Även i år är matvagnar ett hett ämne – men få vet att de är en del av ett större koncept. Mobil street food är något som Göteborgs stad satsat stort på.

Läs också:Mindre vagnar en bra väg in i branschen

Sam Friberg, företagslots på Business Region Göteborg, förklarar att det handlar om mer än bara de rullande matvagnarna.

- Vi har fyra olika block inom Mobil street food; det är food trucks, containers – flyttbara små restauranger, ombyggda husvagnar, cykelkärror och nytt för i år – mopeder. Det är dessa som är up and running i dag. Jag tror inte att någon annan stad i Sverige har det här tänket just nu. Det ringer många andra städer, senast var det Falun, som undrar hur vi gör i Göteborg, säger Sam Friberg.

ANNONS

En ny idé som också ska genomföras är water food – alltså matbåtar och pråmar.

- Vi hoppas att båtarna ska vara införda innan 2021, säger Sam Friberg.

Kommunen har bestämt att det enbart ska finnas ett visst antal tillstånd att söka för de som vill bedriva street food-verksamhet. Antalet är begränsat och inte förrän någon av de verksamheter som redan har ett tillstånd slutar, kan nästa få en chans att starta.

Matvagnarnas 15 tillstånd är i dag tillsatta, men Sam Friberg berättar att resterande områden inte fyllt upp sin kvot.

- I dag finns fem containrar uppe av nio möjliga tillstånd. Cykel samt moped har sex tillstånd upptagna, av totalt åtta. Vi tror att det beror på att många inte vet att de övriga mobila street food-verksamheterna existerar, då det mest pratas om food trucks.

I Göteborg är tillstånden 1 000 kronor dyrare i månaden för entreprenörerna, än i Stockholm och Malmö. Enligt Sam Friberg har det med stadens övriga restaurangverksamhet att göra.

- Priserna ligger där de ligger för att politikerna vill att vi ska bibehålla den konkurrenssituation som finns i stan, så att vi inte sponsrar allt för mycket mot de befintliga restauranger som har fasta hyror och fast personal. Vi måste få en balans även där.

ANNONS

Han fortsätter:

- Det är bara 15 bilar totalt. Det är för att vi vill att de ska tjäna pengar, men man kan också sälja som privataktör, utan kommunens inblandning.

Stockholm hade 20 matbilar i sin testomgång och Göteborg tio. När testperioden var slut valde Stockholm att lägga till 80 bilar, då man tyckte att det gått så bra – Göteborg tänkte mer affärsmässigt och gjorde en ökning med enbart fem bilar.

Fakta/Tillstånd

Food trucks är ett samverkansprojekt mellan Trafikkontoret, Miljöförvaltningen, Räddningstjänsten, förvaltningen för kretslopp och vatten samt Business Region Göteborg AB. Ansvarig instans i staden är Trafikkontoret.

60 000 kronor beräknas tillståndet kosta för hela tillståndsperioden. I kostnaderna ingår: Polisansökan, Trafikkontoret (upplåtelseavgift/markhyra), Livsmedel – ansökan och tillsyn (miljöförvaltningen), Räddningstjänsten (gas), Kretslopp och vatten

Månadskostnaden hamnar på cirka 4 300 kronor beroende på den rörliga kostnaden av avfallshanteringens volymer.

Det krävs även en arbetsplan med innovativa maträtter och miljötänk för att få ett tillstånd.

Göteborg har det dyraste tillståndet av de tre storstäderna. I Stockholms och Malmö kostar tillståndet runt 3 000 kronor i månaden.

ANNONS