SAS vd Rickard Gustafson. Arkivbild.
SAS vd Rickard Gustafson. Arkivbild.

Notan för flygskatten: en halv miljard

ANNONS
|

Förslaget om en flygskatt som ett sätt att betala för klimatpåverkan har tidigare väckt ont blod från flera håll. När nu regeringen valt att skicka förslaget till Lagrådet återupprepas kritiken från de båda stora flygaktörerna.

- Jag beklagar att man tar förslaget vidare. Det har ingen miljöeffekt och innebär stora utmaningar för flygbolagen som redan är en industri med tunna marginaler, säger SAS vd Rickard Gustafsson till TT.

ANNONS

Enligt Gustafsson skulle införandet beräknas ge ungefär samma ekonomiska effekt som när skatten infördes i Norge, det vill säga en extra kostnad för bolaget i storleksordningen en halv miljard kronor. Även konkurrenten Norwegian gör samma beräkning.

Stor effekt

"För Norwegian kostar en flygskatt närmare en halv miljard kronor per år baserat på den trafik vi har i dag. Det är en kostnad vi inte kan bära", skriver bolaget i en kommentar till TT.

- Vi måste hela tiden titta på vilka destinationer och frekvenser vi kan ha för att maximera vår lönsamhet. Det här kommer inte att öka den svenska tillgängligheten. Vi får följa det här noggrant och göra anpassningar därefter, säger Rickard Gustafsson.

Flytta linjer

Ett sådant exempel skulle vara att flytta till exempel långdistanslinjer som i dagsläget utgår från Stockholm till Kastrup och Köpenhamn i stället. Även när det gäller SAS planer för nyetableringar av flyglinjer som utgår från Sverige får det stor påverkan, säger Rickard Gustafsson.

- De chanserna krymper ganska snabbt. Står man inför ett val att flyga från Köpenhamn eller Stockholm och marginalerna är bättre att flyga från Köpenhamn så är valet ganska enkelt. Min bedömning är att det här kommer att vara skadligt för Sverige.

ANNONS
TT

ANNONS